Ethernet ansluta min Currently one med ett W5500 kort

Mitt problem består i min Currently one tappar kontakten till anslutet wifi.
Detta pga av att jag ställer in “WiFi txPower” = 15 dBm och då fungerar allt ok. Efter ett par timmar så har värdet ändrats ner till t.ex 8 dBm och då slutar det fungera mot min hass mqtt. Går jag in i min Unifi så ser jag att min Currently one då ligger offline. Lyckats jag ställa tillbaka värdet till 15dBM eller högre så funkar det utan problem ett par timmar igen tills den återigen ställt om sig till ett lägre dBm värde och tappat kontakten mot mitt wifi.

Jag har nu dragit fram en CAT6 kabel till min Currently one i förhoppning att få en stabil driftsäker lösning.
Har förstått att min Currently one bygger på ett ESP32c3 kort. Jag skulle vilja löda dit ett ehternetkort typ W5500

Är det någon som testat detta?

Hej.

Testa först att spänningsmata enheten via USB-kontakten.

Vilken mätare har du? Vissa följer ej branchrekommendationen…

Currently säljer även en RJ12 Splitter. Den kan matas via USB-C och möjliggör flera alternativa uppkopplingar samt längre distans till elmätarens RJ12/P1 port.

RJ12 är en 6-polig modulkontakt. Inte en 8-polig RJ45 som används till Ethernetkablage. !!

Hårdvarufrågan:
Att använda en Currently One + W5500 tillsammans blir nästan en WiFi accesspunkt med P1 intag.
Strömmatningen måste återigen lösas. Power over Ethernet, PoE, är en “smidig” men dyr lösning.
Därefter återstår givetvis en del programvara…

Mvh.
Sören

Vi kan prova att göra en firmware som inte automatiskt skruvar ned “TX Power” när den får för lite ström ifrån elmätaren (“BROWN_OUT”). Jag hoppas du ska kunna testa med den om “ett par dagar” :slight_smile:

mvh Andrea

Nu finns Firmware 2.6.3 (Auto WiFi Tx Power) vilken låter dig manuellt kontrollera WiFi txPower. Testa gärna, @B-Hal !

mvh Andrea

Kan bara hålla med @SorenK , Currently One skulle dessutom behöva en grundligen modifierad firmware för att kunna kommunicera över Ethernet istället för WiFi.

mvh Andrea

Hej
Stort tack för feedback och hjälp med ny firmware som ska lösa problemet med att TX output ställs ner på min Currently one.
Har nu patchat min currently till 2.6.3

Elmätare av modell: Kamstrup Omnia e-meter
Har dragit fram en Cat6 kabel till elmätaren och unifi switchen som har PoE+
Om jag ska testa att externt spänningsmata ESP32c3 kortet med 5V borde denna vara kompatibel?

Hej B-Hal.

Om det är en Kamstrups Omnia e-meter så bör det räcka att stödmata Currently One med 5V & 500mA.

Troligen levererar POE-splitterns MicroUSB tillräckligt med ström för matning av Currently One.
(Noterar amazon-recensionerna ang. tillkommande kostnader…)

Mvh.
Sören

Du bör trycka clear / Default på telnet host. Det är en utvecklar-setting som inte borde visats för “vanliga” användare…
Den behövs inte för att man ska kunna debugga vad elmätaren skriver på HAN-porten, telnet är öppet iallafall.