Får ingen kontakt med enheten

@vibban skrev:
Tjena, enheten har legat på hyllan fram till idag då jag tänkte ge dina förlag ett försök.
Men jag vet inte riktigt vad jag har lyckats med. I appen var jag först gäst i huset utan info öht. Rensade cache å data i appen. Lyckades logga in men men återkommer till login rutan hela tiden när jag väljer alternativsida under cyckeltjejen i appen :stuck_out_tongue: Minns inte heller vilken mail jag använde första gången för att logga in med så kan hänta jag har loggat in med två olika… Hur som helst så ser jag inte enheten i min lista i routern och inte heller när jag försöker söka efter den i appen. Testat resetta den genom att hålla in knapen i 12 sekunder utan framgång, det lyser inte blått som det ska göra. Det är ju som inget som indikerar att den ens är igång, pluggar jag in den i datorn med usb så blinkar den vita dioden till i grön färg sen är den ju stendöd, men det kanske är normalt.
Så vad gör jag nu :sweat_smile:

Hej @vibban ,
börja med att koppla in enheten via USB till datorn, så att den indikerar att den startar.

  1. Dyker den upp i routern? Om inte, så är misstanken att WiFi inte konfigurerats korrekt eftersom den inte lyser blått.
  2. Det krävs att den är igång (åtminstone strömsatt) för att man ska kunna göra factory reset, så prova det medans den kör via USB.
  3. Efter reset behöver du konfigurera WiFi igen, antingen via appen eller via webbgränssnittet. När enheten lyser blått syns den på eget WiFi som alltid heter CurrentlyOne.
  4. Din enhet är korrekt kopplad till ditt konto där du gjort “Sign in with Google”, så fortsätt med det!

Tja, den var strömsatt när jag testade resetta. Testade både med usb och när den var inkopplad i mätaren. Men nu när jag loggar in i appen syns den där helt plötsligt. Vilket den inte gjorde igår. Och den ligger i en låda hemma just nu :sweat_smile: Får testa ikväll igen.

Den ligger på nätverket iallafall nu och jag kan gå in på currentlyone_78ca1e79cf58.local
där ser jag en i loggen
"COULD NOT CONNECT to collector.currently.cloud
https _connectFailures=8, backoff now 131072ms

COULD NOT CONNECT to collector.currently.cloud
https _connectFailures=7, backoff now 65536ms

COULD NOT CONNECT to collector.currently.cloud
https _connectFailures=6, backoff now 32768ms
config /events 2024-01-15T18:25:48+0000
Browser connected to device /events "

Och i appen Får jag bara att jag är gäst. Har testat rensa appdata och installerat om appen. Har också Deletat anslutningen till currentlyone på mitt googlekonto för att “starta om” men jag blir utkastad hela tiden i appen och måste logga in igen…
Är lur på att enheten kanske är kopplat till min andra email eller nått? Det är iallafall mailen som jag registrerade forumkontot med som jag ska ha.
Kan du “resetta” enheten på nått sätt? Behöver du nån mer info?
Mvh

Hej,
Den här enheten 78ca1e79cf58 har inte lyckats skicka nåt request till servern (collector.currently.cloud) det senaste dygnet, vilket din logg bekräftar. Är det nätverkets internet-koppling stabil? Är det ett guest-nätverk?
Du får prova starta om enheten, och får du samma sak i loggen, vänligen anteckna tidpunkten här på tråden, så kan vi felsöka vidare.

Hälsningar
Ola på Currently

Inget av dina inloggningsförsök (med det googlekonto vars adress du registrerat dig med här på forumet) syns på servern. Det förklarar också varför du blir gäst, även om det borde vara ett mycket bättre felmeddelande, men men.

Skicka gärna ett PM med den publika IP-adressen du får på ditt lokala nätverk, det kan hjälpa felsökningen.

Visade sig vara min brandvägg som blockade collector.currently.cloud.
Så nu har jag fått till det.
Men får fortfarande inte ut någon data verkar det som.
Har testat disable internal pullup avbockad (default)
Och connectar jag till telnet så synd bara en massa konstiga tecken å krumelurer i puttyfönstret som inte går att begripa.
Och loggen spammas “line buffer overflow”
Som sagt har jag en Aidon 6534, hur vet jag om jag har modulen 6442SE som nämns i Supported meters tråden?
Elmätaren är installerad i okt23 i ett nybygge så borde inte vara nån stofilmätare :slight_smile:

Det borde stå på modulen, se

Som nämns i kommentaren för Aidon på Supported meters måste elnätsägaren pusha ut

uppdaterad firmware så att den blir kompatibel med gällande version av branschrekommendationen för kundport.
Ändringarna gör att man får ASCII direkt och slipper HDLC-frames som inte följer den moderna specen.
Elnätsägaren kan trycka ut denna uppdatering via Aidons management-system “Gateware”, antingen till alla mätare eller efter behov/förfrågan. Kontakta din nätägare.
Det är inte säkert att nätägaren är medveten om att deras mätare inte följer nu gällande branschrekommendationer (BR).

, för konstiga tecken å krumelurer låter som HDLC-frames snarare än ASCII.

Får kontakta dom då antar jag.
Ursäkta en dum fråga.
Men vad är skillnaden mellan currently och den här GitHub - Beaky2000/esphome-p1mini: ESPHome custom component for reading P1 data from electricity meters
?
Eftersom den funkar.
Och kommer den sluta funka om jag ber nätägaren uppdatera? Kanske inte du kan svara på men drar iväg frågan ändå.

Mycket bra info! Då behöver vi varken misstänka modul eller elmätarens firmware.
Återstår nog att prova Disable internal pullup som inte bör vara ikryssad för Aidon,
samt BLINK / HAN står på “HAN only”.
WiFi txPower bör visa nåt i närheten av 19dBm.

Gör helst dessa inställningar via Webbinterface:t, så att man vet exakt vad man har :slight_smile:

Fattar inte… Så du menar att detta bör funka med min modul? för att det är en 6442S och
inte 6442SE (1) ??
Så här ser iallafall mina inställningar ut. Har testat typ alla inställningar å samma resultat.
Står bara loading på power och energy hela tiden.


image
image

Alla lustiga tecken får mig ändå att misstänka att det är binär data i HDLC-frames som kommer från elmätaren, istället för de förväntade ASCII.

The RJ12 HAN interface can be activated according to either EFS or EFS2 data profile:
● EFS data profile is a DLMS/COSEM based binary protocol according to 62056-7-5 standard and the Swedish HAN specification.
● EFS2 data profile is an ASCII based protocol, mode D, according to 62056-21 standard, Finnish recommendation and Swedish HAN specification.

Efter att ha tagit mig en andra titt på

ser jag nu att den stödjer både HDLC binära frames och ASCII text, så det bör betyda att din elmätare är aktiverad för EFS, inte EFS2 som Currently behöver. Kontakta ditt elnätbolag.

Har nu hört av mig till nätägaren och bad dom ge stöd för EFS2 och efter snabb support så funkar nu både currentlyn och beaky:n.

1 Like

och stöd för binära HDLC frames hoppade in rätt högt upp i backloggen för firmware. Bra jobbat!

2 Likes