Komma igång med MQTT

Hej, jag försöker komma igång med MQTT och har satt upp ett konto hos HiveMQ. Tycker mig ha följt den information som jag hittat i forumet, dock inte hittat så mycket.

Dock så sparas ingen av den information gällande MQTT brokern när jag fyller i den i appen. Jag är dock inte lokalt ansluten till min enhet då jag inte har tillgång till den nu “geografiskt sätt”.

Är detta ett krav för att kunna lägga till MQTT brokern i appen att man ska vara ansluten lokalt?
Är helt ny på MQTT skall tilläggas. Tacksam för mer information i allmänhet gällande MQTT och Currently.

Mvh, Örjan

Hej,
ja man behöver vara lokalt ansluten med appen när man konfigurerar MQTT. Enda alternativet är om du kommer åt enhetens webbinterface, men då måste du ha VPN eller öppnat en port vilket inte är så vanligt kanske.
Du kan läsa lite mer på Vad innebär MQTT broker?
Och kolla även att du kan ansluta till HiveMQ utan TLS, oftast på port 1883 där TLS oftast är via 8883. Currently One-enheten stödjer inte MQTT över TLS.

mvh Andrea

Tack för svaret Andrea, då får jag vänta med att sätta upp detta tills jag är på plats. Ingen VPN el. liknande på plats.
Finns det något annat sätt än via MQTT att få reda på sin förbrukning utom via appen? Göra anrop via något annat alternativ och sedan ha något script som körs med jämna mellanrum tex.

Mvh, Örjan