Ansluten men utan mätvärden, Kamstrup + splitter

Försökte efter några veckor få igång min Currently One idag.

Har den beryktade Kamstrup-mätaren.
Splitter (se bild på bylingar)
Splittern matas via en ubiquiti POE-usb converter. https://www.inet.se/produkt/5414040/ubiquiti-protect-poe-adapter-rj45-usb-c

Jag lyckas ansluta den till WIFI, den syns nu och lyser grönt i appen, men får inga eller väldigt få mätvärden.

loggen visar:
lineBuf OVERFLOW 255(255)
lineBuf OVERFLOW 255(255)

_onReceiveError 1
_onReceiveError 1
_onReceiveError 1
_onReceiveError 1


Har testat att byta nätverk, och den ansluter men via webgränssnittet visar den Loading på energy och power.
Testat också att klicka ur och i disable internal pullup.

Har också en Tibber pulse som jag anslutit till port 3 på splitter. Den verkar funka som den ska.

Ola, kan du se något i loggen eller i min bygling som inte jag ser?
http://currentlyone_c0ac1879cf58.local

Bör tilläggas att jag försökt resetta och installera om några gånger så databasen kanske är en röra.

1 Like

Hej @brandgul,

  • Först av allt, det är en Kamstrup Omnipower DK-8660 antar jag? För Kamstrup Omnia e-meter ska funka utan backmatning av ström från splitter.
  • WiFi ser bra ut, ungefär -65dB.
  • Den har inte heller resetReason BROWN_OUT i loggarna, så strömmatningen verkar okej.
  • Bra att veta att Tibber Pulse funkar, då blinkar Rx-dioden bredvid port 1 ca var tionde sekund?
  • Internal Pullup ska inte spela roll på Kamstrup Omnipower, men ha disabled urkryssad (enabled alltså).
  • Byglingen ser korrekt ut för Omnipower.
  • Kan det vara att HAN-porten är aktiverad för EFS, inte EFS2 som Currently behöver? Tänkbart att Tibber Pulse stödjer båda. Kontakta ditt elnätbolag. (EFS är HDLC binära frames, EFS2 ASCII text).
  • Du kan också koppla in en dator till USB-C-kontakten på splittern, och läsa datan som kommer.

Får @SorenK några fler ideer?

mvh Andrea

Här finns mycket relaterad info att läsa

Hej!

  • Japp, det är DK-8660 jag har.
  • Kan stämma att RX-dioden blinkar var tionde sekund, jag såg iaf att den blinkade när jag kollade på den.
  • Det där med EFS / EFS2 läste jag om. Det skulle ju kunna vara det. Har Falu energi som nätleverantör, jag kollar med dem på måndag. Det enda som förvirrar är att jag tyckte jag fick några mätvärden när jag direkt hade anslutit dongeln, men det var också väldigt få.

Jag kollar och återkommer.
Tack!

EFS2 omställning hos nätleverantören löste detta. Tack.

Kan också meddela att Tibber Pulse verkar hantera bägge protokollen.

//Fredeik

2 Likes