Apparater och solceller

Jag har försökt definiera två apparater (varmvattenberedare och frys) men inte fått det att fungera ännu. Innan jag jobbar vidare med det så vill jag bara dubbelkolla att det är möjligt att få det att fungera tillsammans med solceller? Anledningen till frågan är att jag gissar att ni detekterar de olika apparaterna via effektförändringar och möjligen också förändringar i strömuttaget på de olika faserna. När man har solceller så varierar effekt och ström i takt med solstrålningen vilket jag gissar kan ställa till när man vill detektera förändringar i lasten, om det nu är så ni gör…

Så här kan det se ut en dag med växlande molnighet:

Hej,
din gissning är rätt - solcellerna stör detektionen när de producerar el.

En fix vore att fråga invertern hur mycket produktionen är och kompensera för det, men det är svårt på två vis:

  • Det behöver antagligen ske lokalt, och då blir det många fabrikat att stödja och svårt att konfigurera och testa
  • Det är antagligen snabba förändringar från solen, och oklart om inverters ger ifrån sig data tillräckligt ofta

Vi har inte försökt detta ännu.

mvh Andrea

Tack för snabbt svar! Ja, då förstår jag att jag inte kan få det att fungera (utom möjligen på nätterna och vintrarna när solpanelerna är snötäckta…).

Det vore väldigt intressant om man kunde komma år solpanelernas produktion. Förutom att det möjligen skulle gå att lösa det här problemet så skulle man också kunna visa hur stor elproduktionen från solpanelerna är samt husets bruttoförbrukning. Som det är nu så ser man bara hur mycket el som köps in samt hur mycket som säljs, vilket kanske är det mest intressanta. Men ändå, det skulle ge en helhetsbild i en och samma app: nettoförbrukning, bruttoförbrukning, produktion och försäljning. Men jag antar att det kräver ny hårdvara och kännedom om respektive växelriktare som används. Fler och fler installerar solceller så det kanske blir det intressant att fundera på så småningom.

Angående hur ofta min växelriktaren ger ifrån sig data. Det vet jag inte men appen jag använder som visar elproduktionen verkar uppdateras var 5:e minut vilket så klart inte är tillräckligt för det här ändamålet. Men om det också betyder att man inte kan få ut data från växelriktare oftare vet jag inte.

Hej Ralf.

Vilken växelriktare har du?
Har den någon ledig dataanslutning som man kan lyssna på?

Mvh
Sören

Växelriktaren är en Huawei SUN2000. Den har en WiFi dongle och en ledig COM-port. Men jag varken utrustning eller kunskap att göra något med det.