[Åtgärdad] Visar inte rätt KWh

Hej!

Jag vet inte om jag gör något fel. Men Currently One visar inte samma förbrukning som elleverantören. Här kommer några exempel:

28 oktober
Currently One 22.39 kWh
Elleverantör 42,1 kWh

27 oktober
Currently One 16.95 kWh
Elleverantör 53,4 kWh

26 oktober
Currently One 15.48 kWh
Elleverantör 47,6 kWh

Tack för allt hjälp!

Hej!
Du har angett en felaktig MQTT-broker, vilket får din Currently One att starta om alldeles för ofta.
Kombinationen med enbart BLINK gör det närapå omöjligt för servern att sätta ihop en total förbrukning av många relativa blink, eftersom blink-energin börjar om på 0 varje omstart.

Så städa upp din MQTT-broker för att få den stabil.

Hälsningar
Ola på Currently

Hej igen!

Nu funkar det perfekt! Tusen tack för snabbt svar!

En fråga gällande MQTT. Jag har installerat MQTT Broker i Home Assistent och kopplat Home Assistent till den. Jag vet hur man loggar in med MQTT-uppgifter i Currently One. Min fråga är, behöver jag skriva något i “File editor” i Home Assistent?

Ha det fint!

Fint att det hjälpte!
Utöver att konfigurera min MQTT broker i Home Assistant, har jag inte behövt göra någonting i HA för att Currently One ska funka när brokern är inlagd i Currently One-appen / webbgränssnittet.
C1 gör MQTT discovery vid boot, vilket ska göra att entities/devices skapas i HA.

Tusen tack! Allt funkar perfekt nu!! Har även fixat MQTT också. Jag kör en brygga mellan Home Assistant och Apple HomeKit. Jag ska försöka få med C1 i denna brygga också. Vi får se om det är möjligt. :blush:

1 Like