Broker + Domoticz + Currently one = smart plug

Hej,

Ledsen, jag är rätt ny på det här, försöker lära mig.
Installerat en MQTT brooker i Domoticz - Mosquitto, la upp en test enhet i Currently one efter ja bundit denna till idx värdet för enheten den har i Domoticz (till Currently one). Enheten är en smart plug som visar förbrukning, jag tog en testgrej bara, i detta fall en kaffekokare från Currently one databasen.

Enheten får in data och så, tror de ser korrekt ut, problemet är att Domoticz presenterar datan i W och Currently One i kWh, så tror de blir en liten mismatch där (kan säkert göra om i Python scriptet för Domoticz men slipper helst då de var meck o få detta o lira från start för! just den enheten jag kör i Domoticz).
Finns de någon bra pryl för smart plugs som presenterar som Watt i Currently one databasen jag kan köra?

TACK!

Hej Johan,
en smart plug är inte möjlig att tracka som en apparat i Currently One, eftersom dess förbrukning styrs helt av vilken pryl du ansluter till din plug. Det är så att säga enbart prylen du kan tracka.

Vad gäller W och kWh kommer de aldrig gå att få samma, eftersom det är olika enheter. W är effekt (jämför med hur många hästkrafter en bilmotor har) medan kWh är energi (jämför med hur mycket bensin bilen förbrukat senaste månaden).

MQTT bör vara en separat funktion som inte är direkt relaterad till apparat-funktionen. Däremot förstår jag att du vill kunna visa din data i Domoticz, inte bara förbrukningen hemma utan även individuella apparaters data.

Hoppas det hjälper en bit på vägen
Ola

Aha, ja trodde att de var därför man hade en brooker, att den hämtade datan från typ Domoticz och presenterade denna förbrukning i Currently One, men… dum fråga,
om folk inte lagt in grejerna i typ Domoticz, hur får dom upp datan om ex. en Moccamaster? Den är ju inte smart för fem öre, ja trodde folk hade kooplat upp denna med en smart plug för att på detta sätt se förbrukningen, känns som ja missförstår hela konceptet.
Varför skall man installera en broker i Domoticz om de inte är för att få ut strömmen från prylarna, måste man få in typ sin Nibe i Domoticz och sedan läsa datan från den pryler och en smart plug inte funkar pga. de du nämner ovan?
Men isåfall hur har som sagt folk fått in sin kaffebryggare?

Många frågor :slight_smile: - tack!

Det är detta som är grejen med Currently One, att den analyserar strömförbrukningen av dumma apparater (som t.ex. en MoccaMaster eller en gammal värmepump) för att kunna berätta när de är av eller på, och hur mycket ström de förbrukat.
Denna information kan man se direkt i appen, men även (som tillval via MQTT) importera till sin Home Assistant eller Domoticz för att koppla datan ännu djupare i sitt någorlunda smarta hem.

Aha, ja tror ja fattar, om man associerar enheten, ex. kaffebryggaren, till att den sitter på FAS1 kommer currently one förstå detta utifrån hur enheten är uppsatt i Currently one med hur mycket ström den drar och då förstå när den startar?
Om ja sedan vill plocka data från Domoticz kan ja fixa detta genom en MQTT
Men, utan MQTT, hur lägger jag som ex. isåfall till en rätt populär frånluftsvärmepump - Nibe F750 pump, jag hittar ingen sådan under https://my.currently.one/?

Tack igen!!!

Tänker jag rätt om ovan? Om man då saknar enheter kan väldigt förenklart kopiera från mycurrently och ändra så hur mycket dom drar passar överens?

Om profilen saknas för din frånluftsvärmepump, kan du klona en profil för en annan värmepump på my.currently.one och justera den där efter behov.

Sedan lägger du till en apparat i appen, som använder din nya klonade profil för att avgöra start-stopp etc.

Perfekt, tror ja hänger med! Tack!

Fråga - de går inte o ändra kategori från en klonad enhet ifrån en annan kategori, ex. en tvättmaskin till en teve? De verkar inte gå o skapa enheter från scratch för tillfället?

Det är riktigt, det går inte ändra kategori på klonad profil.
Det går att skapa profiler från scratch, däremot måste du kanske ladda om hela sidan my.currently.one i din browser då och då, för att hålla liv i din inloggning.

Testade de förut men lyckas inte under Profiles.
Ja kan välja “Add new Brand and Model” eller under modell välja “Add new Model” och sedan i “Märke” stega fram, men på båda ovan alternativ får jag inte fram någon “bygg meny” när ja väl valt min underkategori av modell eller direkt under högra menyn “Modell” för “Add new model”, vad gör ja för fel?