Currently one integrerat i Homey

Är det någon som kopplat ihop currently one med Homey, och kan tänka sig dela med sig av det här?

1 Like

@ola_stopgap , finns det några planer på att likt “konkurrenter” skapa en Currently App för Homey Pro? Många “Svenssons” förflyttar sig från Telldus och ser då Homey Pro som ett naturligt steg då man inte ser HA som det naturliga steget.

Verkar som att Homey framåt kommer lägga mer fokus på energi-delen då dom släppt en egen P1-mätare. Dom nämner även i videon att det ska vara lättare för andra mätare att skicka in data via API in i energi.

Hade varit väldigt nice om Currently började stödja Homey.

Är homeys api känt? borde gå att dra ihop något script som en lokal mqtt broker kan skicka vidare till homey när ett meddelande kommer från currently
Just nu får min homey data från currently via mqtt men jag har inte kollat de nya funktionenerna som beta släpptes igår.

Har en lokal mqtt broker som homey lyssnar på. Homey kan även sättas upp som mqtt broker direkt som kan matas in i currently om man vill det.
Mitt flöde för att lyssna av meddelanden från currently och stoppa in den data jag vill ha i en virtuell enhet:

Hej @optimizer ,
vet du om Currently One kan publicera på något annat sätt på lokal MQTT broker, så att det funkar liiite mer out-of-the-box med Homey? Vi vet inte tillräckligt om hur Homey kan integrera med sensorer.
Currently One publicerar ju på MQTT enligt Home Assistants Discovery-spec, så det vore bra om vi kan lägga till samma fast för Homey.

mvh Andrea

Hej.
Det skulle väl vara om man lade ner tid på att skapa en dedikerad currently app för homey som lite enklare sätter upp kommunikationen och skapar en enhet som har funktioner som kan användas som villkor i homey flows. T.e.x om effekten är högre än x W för currently enheten så blir ett villkor sant och ett flow kan då styra andra enheter såsom att minska billaddarens effekt eller tillfälligt förhindra varmvattenproduktion osv osv.
Info kring appar här:

Man kan som jag ser det redan göra allt genom att lägga in en mqtt klient, lyssna på currentlys topic och analysera de meddelande som kommer och med den datan uppdatera en egenskapad virtuell enhet enligt flödet ovan.
Ska det bli enklare och mer lättillgängligt för fler så kanske en app är rätt väg. Tyvärr är ju homey en relativt stor investering.

Homey har nu precis lanserat ett uppdaterat energi-ramverk i homey (beta version) men jag har inte kollat upp detta. Tror mest det bara är en förbättring på hur datan kan presenteras i appen/dashboards mer än att det ger några nya funktioner. Allt bygger ju i grunden på data från elmätarens P1 data och det får jag redan från currently one utan problem.

Mvh
Torbjörn

Det finns en 3:e parts app i Homey som heter “MQTT_Hub” som stöds som extern P1 sensor i Homeys nya Energy Management.
Installera appen, skapa en enhet av sensor-typ och välj vilken data ni vill läsa in från Currently.

1 Like