CurrentlyOne blinkar endast gult och svarar ej på tilltal längre

Hej,
Vet inte om min CurrentlyOne lagt sig på rygg och gått defunct.
Fick hem min CurrentlyOne samtidigt som paketinfarkten orsakad av Black Friday härjade.
Kopplade in och fick igång det på första försöket in det i Home Assistant :open_mouth: - alla glada och nöjda samt skulle sen sätta dit den korrekt så att den även läser in blink på elmätaren.
Men såg att den i helgen när det var som kallast slutat rapporterat data till MQTT och de konfigurationsfälten verkade tomma i appen och även med att surfa in direkt på denna så gjorde en körde restart från webbsidan (FW 2.2.7.6 hade den då).
Och efter det så blinkar den endast gult hela tiden (eller sänder E på morse) så försökte köra factory reset via den lilla knappen utan skillnad.
Kopplade bort HAN-porten och in med USB-ström istället för att slippa stå utomhus.
Ser att den syns och pratar på wifi men kunde bara få enstaka pingsvar förut samt kom åt ett mycket segt webbgränssnitt en gång som jag försökte köra factory reset via denna och sedan ytterligare några försök till att återställa via factory reset-knappen.
Men den fortsätter bara att blinka gult eller om det är grönt kontinuerligt så jag kommer nog inte vidare utan råd.

Hej,
det senaste som syntes från din enhet var igår 7 dec kl 17:26 då den startade, men sen syntes inte mer.
Kör man den inomhus på USB-ström blir det bara ett första grönt blink, och sen händer inget mer förrän det kommer data från elmätaren.
Mitt bästa råd är ändå att koppla in den igen på HAN-porten och kolla hur webbgränssnittet ser ut givet att den hoppar på ditt WiFi. Lyser den blått får du konfa WiFi igen, antingen via app eller webbgränssnitt som i blått läge nås på http://192.168.0.1 när man joinar dess WiFi med SSID CurrentlyOne.

Hälsningar
Ola på Currently

Hej Ola,
Tack för svar.
Jo jag kopplade in till HAN-porten igen för fyra timmar sedan nu och den sitter och blinkar grönt en gång med strax över sekunden intervall sedan dess, på samma sätt som den stog på mitt skrivbord och blinkade över natten fast då ansluten via USB-ström. Har förstås provat att låta den vara utan ström helt i några minuter så att det inte skulle hamnat i felläge.
Mycket märkligt att jag kan se att den har joinat och pratar med Wifi-nätverket jag har men går ej att pinga, köra telnet eller då gå in på dess webbinterface.
Så den har inte resettat sig helt så då den har inte annonserat sitt CurrentlyOne temporära wifinät att ansluta till.
Kom nu temporärt in på en mycket långsam webbsida där den inte ens orkar visa i färg utan endast svartvitt och status offline etc. Vid försök att köra factory reset eller några andra kommandon på den webbsidan så blir det sen ny timeout.

Hej Lars,
är webbsidan lika seg när du inte har den kopplad till mätaren, dvs kör den på USB-ström endast?
I så fall är det något som är konstigt, och då får jag nog föreslå en factory reset.
Hur man återställer Currently One

H / Ola

Hej Ola,
Ja, det är jätteskumt.
Jag lyckas endast ta mig in på webbsidan typ en gång av 20 försök så att säga och då är allt i svartvitt och status offline.
Samma beteende oavsett via USB-ström matning som via HAN-porten.
Har kört factory reset minst fem gånger via själva knappen och försökt via webbsidan eller appen.
Men körde ytterligare två försök via själva knappen och höll inne minst 30 sekunder, dock slutar den inte blinka merän momentant så ingen indikation på att den egentligen tar emot detta och startar om.
Provade även CURL men får dock curl: (28) Failed to connect to 192.168.3.189 port 80 after 21038 ms: Couldn’t connect to server
Jag kan skicka en liten film på blinkningarna :wink:

Man måste hålla knappen inne minst 10s och max 15s, så sikta på 12 eller 13 :slight_smile:
Enheten måste även ha startat, så tryck in och håll intryckt direkt när LED:en tänds.

Ja jag brukar vara ganska persistent så gav mig hän på ytterligare några försök.
Reset via knappen under 13 sekunder så fortsatte lampan att blinka.
Några svordomar och sedan för att verkligen skicka interrupt till modermodemet så höll jag in resettknappen i tre minuter.
Lampan fortsatte att blinka så körde jag efter en stund ytterligare en 13 sekunders knapphållning och då helt plötsligt på försök nummer (många) så blev det till slut factory reset och gick att börja om och få till allt :slight_smile:
Jag lyckades däremot duplicera själva fenomenet att om jag först konfat allt inklusive MQTT i appen på min iPhone och sedan går in i appen på min iPad ja då under MQTT är inställningarna då borta och eftersom dessa då sparas som tomma när man lämnar den sidan så försvinner MQTT inställningen då. Högst märkligt men jag tänker hålla mig till webbsidan endast för ev ändringar.

Väl kämpat! :+1:
Bör se över hur appen sparar olika settings i enheten.