Elförbrukning hoppar upp och ner (LED-Puls)

Fick min currently one för några dagar sen. Har inte fått en ny mätare ännu så får förlita mig på “blink” metoden. Jag har problem med att elförbrukningen hoppar iväg ibland, det stämmer inte. Ibland hoppar det iväg till upp mot 25 000 w, vilket inte stämmer såklart…
Kan det vara att jag inte fått enheten installerat korrekt? Men har testat att justera den några gånger och tycker den borde sitta bra.

Hej.

Det borde vara en massa störande blink som detekteras.
Pröva först att lägga något mörkt över och runt enheten.
Ströljus bl.a. från dimbara LED kan störa.

Fortsätter problemet så behövs mer info från dig.

Mvh
Sören

Blev bättre efter att jag tejpade för den övre led dioden. Men är fortfarande konstiga spikar. Ska testa lägga något mörkt över den också.

Hej Patrik,
använder du en av fästkuddarna med hål i för att få enheten på plats över LED-pulsen? Fästkuddarna hjälper ju också till med att skärma av störande ljus, inte bara hålla enheten på plats…

Hälsningar
Ola på Currently

Hej, yes jag har satt fästkuden med hålet över LED-pulsen. Min mätare är rätt böjd där man sätter den dock så det kan ändå vara att det kommer in ljus. Dock så sitter den i ett plåtskåp som man stänger så tycker inte det borde kunna komma in annat ljus.

Hej.

Du ha inte berättat vilken mätare du har. Kanske skickar den även ut data med IR-ljus.
Ljussensorn i Currently kan nog också triggas av IR-ljus.

Så för de lekglada:
Mobiltelefonens selfi-kamera brukar kunna “se” IR-ljuset från bl.a. fjärrkontrollen till TV:n.
Testa att filma en “selfi” inuti det stängda elskåpet och se om det finns något som stör.

Mvh
Sören

Jag har fått ordning på det. Fick nog den att sitta lite bättre. Plus att jag såg att det var ett litet hål i “skalet”, kan nog ha tagit sig in lite ljus där? Satt en tejpbit över hålet.

1 Like