Får ingen data via HAN porten

Hej,

jag har problem att komma igång med CurrentlyOne mätaren.
HAN porten är aktiverad. Vi har en Easee lastbalanserare som satt på porten. Och den fungerar som den skall. Jag har även köpt en splitter. Men till att börja med försöker jag få Currentlyone mätaren att fungera. I appen är den röd. Men jag kan logga in på web gränssnittet. samt komma åt den i appen. Wifi verkar med andra ord fungera som det skall.

ID: 8484fb0cdadc
Blink /HAN = Han ONLY
Version: 2.4.9
elbolag: Gavle Eneri
Elmätare Kamstrup DK 8660

Jag har provat med både RJ11 sladd som medföljde. Samt med den RJ45 till RJ sladd som Easee lastbalanseraren kom med.

Jag tänkte att jag skulle få den att fungera innan jag lägger till Splittern etc.

Kommer tyvärr inte vidare.

Jag har anslutit med Telnet till mätaren. Men där är det tyst.

Jag läste även på forumet att splittern behövs för att få det att funera meed min elmätare. Har byglat och kopplat in den enligt anvisningarna. jag har även fått Easee lastbalanseraren att fungera på P3 porten i splittern.

Hej NiclasS.

Om EASEE fungerar via splitterns P3 port så återstår frågan vilket protokoll och baudrate som elmätaren skickar.

Har du splitter AV-5075-B eller AV-5075-C så kan du lyssna, m.h.a. en dator, på USB-C porten.

Kontrollera först vilken port som används i datorn.
Använd ett terminal-program t.ex. PuTTY. Börja med 115200 8n1.
Om det blir "“oläsbart” eller “inget” så testa med andra baudrate. 2400, 9600,…
Skicka gärna en “skärmdump” om det inte löser sig.

Mvh
Sören

Hej, det är de medföljande RJ12-kablarna som du ska använda.

Ett alternativ till @SorenK s förslag för att testa, kan du se på Hur kontrollerar man vad elmätaren skriver på HAN-porten? Detta borde funka eftersom WiFi verkar fungera som det skall.

Du kan också prova att kryssa ur eller i “Disable internal pullup” i webbgränssnittet. För Kastrup bör den vara urkryssad.

mvh Andrea

Hej,

Jag har en så kallad RJ45 Norsk Han port. Så i ett tidgiare inlägg att det inte är kompatibelt. Eller finns någon lösning för detta ännu ?.

Jag har korsiktigt aktiverat Blink deteketering. Men då missar man fasinformationen. Misstänker att det är blink som gäller.

Hej.

Systemet reagerade lite långsamt så jag misstog mig på funktionen hos Eaesee lastbalanseraren. Den fungerar inte. Jag har även provat kablarna som följde med utan lycka. Jag misstänker att det är en sådan här Norsk HAN mätare. Och vad jag förstått är det blink detektering som gäller då.

Alternativet är väl om du kan få en RJ12/P1-modul till din Kamstrup DK-8660 istället för den norska modulen. Annars är det blink som gäller tyvärr.

mvh Andrea

Ok, Tack för svar. Då åker jag nog på att byta Easee Dongleln med. Vi testar lite med Blink ett tag. Jag skall försöka skapa lite Apparater under sommaren får vi se. Upptäckte att det var lite kenpigt/buggigt att göra kopplingarna mellan dem. skall köpa en “en” apparats mätare med så man vet 100% vad apparaterna drar.

Hej Niclas.

Kolla med nätägaren om det kostar något att byta till en RJ12/P1 modul i din elmätare.

Mvh
Sören