Fel summering i månadsvy vs årsvy

I appen (android) så är det inte samma totalsumma för förbrukad energi. Tittar jag i månadsvyn (per dag) för mars så är det en lägre förbrukning (totalt) än om jag titta i årsvyn (per månad) på mars.

Det ser ut som alla enskilda dagsvärden är korrekta men summeringen är inte det.

Jag har dubbelkollat och den korrekta förbrukningen finns i årsvyn per månad.

Hej,
har du möjlighet att skicka med en screenshot för månadsvyn och en för årsvyn?
Summan i månadsvyn visas bara i appen, den sparas inte i databasen, utan där finns bara förbrukningen för mars.

mvh Andrea

Adderar mitt problem som är snarlikt och förmodligen har samma grundorsak.

När jag tittar i årsvyn för 2024 så är Januari- och Februari-staplarna korrekta. För mars så saknas ca 1,5 kWh förbrukning. Det verkar som den saknade förbrukningen istället dyker upp den 1:a April. En gissning är väl att när klockan flyttades fram en timme vid tidsomställningen så “puttades” den förbrukningen fram till dagen efter. Summeringen i årsvyn är korrekt så när som på dom saknade 1,5 kWh.

När jag tittar i månadsvyn så saknas det ca 40 kWh per månad vilket ungefär en normal dygnsförbrukning. Dock tror jag inte det såg ut så när jag tittade på data igår (1:a April), men det kan jag inte svära på.

Men dygnsvyn har fått helt fnatt. Ser ut som att 2:a April kommer att bli korrekt. 1:a April visa ca 1,5 kWh för mycket, vilket är det som “puttades” över från 31:a Mars och således visa 31:a Mars ca 1,5 kWh för lite. Men före 31:a Mars är det helt galet och det går hela vägen tillbaka till installationen av utrustningen. Dygnsförbrukningen för dessa dygn ligger alla på mellan 1 och 3 kWh med något undantag. Vore förstås bra om det var så men tyvärr stämmer inte det alls med verkligheten.

Alla dessa problem uppstod i samband med tidsomställningen från vinter- till sommar-tid. En gissning är väl att hanteringen av den inte är helt perfekt implementerad…

1 Like

Tack, jag kan se att dag-för-dag i månadsvyn ser fel ut, både i dina screenshots och på mitt verkliga hem. Det ser ut som att den visar från 0 mars till 30 mars, istället för 1 till 31. Eller så är det bara labeln på x-axeln som bedrar, det får vi undersöka närmare…