Fel summering i månadsvy vs årsvy

I appen (android) så är det inte samma totalsumma för förbrukad energi. Tittar jag i månadsvyn (per dag) för mars så är det en lägre förbrukning (totalt) än om jag titta i årsvyn (per månad) på mars.

Det ser ut som alla enskilda dagsvärden är korrekta men summeringen är inte det.

Jag har dubbelkollat och den korrekta förbrukningen finns i årsvyn per månad.

Hej,
har du möjlighet att skicka med en screenshot för månadsvyn och en för årsvyn?
Summan i månadsvyn visas bara i appen, den sparas inte i databasen, utan där finns bara förbrukningen för mars.

mvh Andrea


Adderar mitt problem som är snarlikt och förmodligen har samma grundorsak.

När jag tittar i årsvyn för 2024 så är Januari- och Februari-staplarna korrekta. För mars så saknas ca 1,5 kWh förbrukning. Det verkar som den saknade förbrukningen istället dyker upp den 1:a April. En gissning är väl att när klockan flyttades fram en timme vid tidsomställningen så “puttades” den förbrukningen fram till dagen efter. Summeringen i årsvyn är korrekt så när som på dom saknade 1,5 kWh.

När jag tittar i månadsvyn så saknas det ca 40 kWh per månad vilket ungefär en normal dygnsförbrukning. Dock tror jag inte det såg ut så när jag tittade på data igår (1:a April), men det kan jag inte svära på.

Men dygnsvyn har fått helt fnatt. Ser ut som att 2:a April kommer att bli korrekt. 1:a April visa ca 1,5 kWh för mycket, vilket är det som “puttades” över från 31:a Mars och således visa 31:a Mars ca 1,5 kWh för lite. Men före 31:a Mars är det helt galet och det går hela vägen tillbaka till installationen av utrustningen. Dygnsförbrukningen för dessa dygn ligger alla på mellan 1 och 3 kWh med något undantag. Vore förstås bra om det var så men tyvärr stämmer inte det alls med verkligheten.

Alla dessa problem uppstod i samband med tidsomställningen från vinter- till sommar-tid. En gissning är väl att hanteringen av den inte är helt perfekt implementerad…

1 Like

Tack, jag kan se att dag-för-dag i månadsvyn ser fel ut, både i dina screenshots och på mitt verkliga hem. Det ser ut som att den visar från 0 mars till 30 mars, istället för 1 till 31. Eller så är det bara labeln på x-axeln som bedrar, det får vi undersöka närmare…

Hej på er,
lite mer felsökning visar att appen begär ut data för mars och februari fast sommartid, när vi gått över till sommartid. Den bör naturligtvis begära för t.ex. 1 februari 00:00 vintertid, även om vi nu är på sommartid.
Återkommer förhoppningsvis snart med en fix på apparna - historisk data är iallafall inte förstört i databasen vad det verkar :slight_smile:

mvh Andrea

@JaRo , @ralf ,
Nu väntar app version 1.17.2 på godkännande i App Store och Google Play. Den bör fixa detta problem, mycket riktigt orsakat av en bugg i hanteringen av sommartid.

mvh Andrea

Jag har uppdaterat appen och det ser korrekt ut!

Tack! :slightly_smiling_face:

1 Like