[Förmodligen Åtgärdad] För hög förbrukning i currently one

Hej, fick en ny elmätare där den nya har 2000 blink / kw. mot tidigare 1000.
Verkar som den lägger på ca 12kwh varje dag i förhållande till vad jag ser på Tibber.
Innan bytet var den exakt.
På livedata kan jag se höga toppar, men har svårt att se vart dessa toppar skulle vara riktiga men iof har jag 3-fas 25 ampere som huvudsäkring vilket i teorin borde som max kunna belastas med 17,321W ( √3×400V×25A), men att samtliga faser skulle maxbelastas samtidigt när endast 2 värmepumpar, ett spabad och övrig vanliga hushållsprylar är källorna låter märkligt. De flesta säkringarna är 10 amp och spabad på 16 amp.
Läsaren sitter exakt monterad mot läshålet samt att mätaren är i ett stängt utrymmer som är mörkt.

Hej,
vi behöver nån ledtråd till vem du är (namn eller email i appen) eller vilken enhet (deviceId) du har, för att kunna felsöka. Skicka i PM om du har känslig info :slight_smile:

Hej,
jag skulle säga att det är nåt brus på LED-pulsen nu som gör att din avlästa energiförbrukning blir högre, timme för timme, än vad elmätaren rapporterar till Nätägaren/Tibber. Normalt ska effektgrafen se ut mer såhär:

Kan det vara ljus från den reaktiva imps/kvarh-LED-pulsen (eller motsvarande märkning) som läcker in på den nya mätaren?

Hej, så är det nog. Syntes tydligt nu i mörkret. Tejpade över lysdioden imps/kvarh med svart eltejp så är nog problemet löst.

1 Like