HA - MQTT uppdateras inte

MQTT Sensorn i HA uppdateras inte.
Ser i MQTT Explorer att inkommer meddelande i progress.
Logg:
2024-07-08 22:37:48.359 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] Received message on currently/one/841bf40cdadc/config (qos=0): b’{“id”:“841bf40cdadc”,“v”:“2.4.9”,“m”:“HAN”,“stat_t”:“currently/one/841bf40cdadc/state”,“cmd_t”:“currently/one/841bf40cdadc/cmd”,“t”:“2024-07-08T22:37:47+0200”,“rr”:“SW”,“progress_t”:“currently/one/841bf40cdadc/progress”,“rssi”:“-46”,“txPwr”:“76”}’

missar jag nått?

Hej,
meddelandet du visar är config-meddelandet som kommer strax efter start av Currently One.
Därefter kommer state-meddelanden när det kommer in data från elmätaren, vilket såg ut att fungera bra vid 23:30-tiden igår.
Sen såg det ut som om du manuellt uppdaterade firmware till 2.5.8, och då blev det nåt problem med läsningen av data från elmätaren ser det ut som.

Om du nedgraderar till 2.4.9, notera då att du får sätta dina mqtt-parametrar igen, för de ändras internt i 2.5.8

mvh Andrea

Nedgraderade och satte parametrarna igen.
Det är en Landis+Gyr mätare från Eon jag har.

Ser att det kommer till progress:
image

samt i devicelogs att det går :
image

men i HA uppdateras det inte i “realtid” som jag vill

@Andrea Det hoppar in enligt:

Men nått är känns fel vid pub?
för inget uppdateras, min övriga mqtt sensorer fungerar fint

Vet inte vad register/unregister är:

med 2.4.9 verkar mqtt skicka med progress och inte state?

Verkar som att den går offline efter ett tag.
nu kör jag med 2.5.8

Din Currently verkar inte lyckas läsa nån data från din elmätare, därav inga state.
Om den inte skickat nåt state senaste 15s så skickar den progress, för att visa att den lever.

Kan du via webbinterfacet kontrollera att Disable internal pullup inte är ikryssad?
Se post för firmware 1.9.11.3

mvh Andrea

Den är inte ikryssad.
Ska nämna att den sitter i en homewizard splitter.

@Andrea De hamnar i retained

Ja, config-meddelanden har retain-flaggan satt, men inte state eller progress.

mvh Andrea

Nu lirar det!
Gjorde om allt, samt koppla ur och i HomeWizard splittern.

@Andrea När förväntas betafirmware gå GA?

1 Like