Hög elförbrukning

Hej,
Får helt sjukt hög elförbrukning under ett par timmar varje dag. Har testat att återställa och köra igång på nytt, men det återkommer varje dag.

Har Ni några tips på vad det kan vara?

Elmätaren är Kamstrup OMNIA e-meter som är ansluten via HAN porten.

Mvh
Johan


Hej!
Det är tyvärr en bugg i mjukvaran som vi får försöka fixa asap.
När din enhet startar om, är det blink eller ströljus som hinner registreras innan första telegrammet kommer på HAN-porten. Då blandas relativ förbrukning sedan omstart med absolut förbrukning sedan elmätaren installerades.
Jag har städat upp ovan två situationernas timdata, så nu borde övriga timmars förbrukning bli synlig.
I väntan på ny mjukvara - tejpa gärna över hålet i botten av enheten, där ljussensorn sitter, så minskar risken för ströljus. Vi får se om det hjälper.

Hälsningar
Ola på Currently

Hej!

Tack för snabbt svar. Jag testar att tejpa över hålet i väntan på ny mjukvara.

Mvh
Johan

Hej igen Johan,
testa gärna Firmware 2.2.7.5 (timeout, minPower and RxBufferSize) som bör adressera spikar orsakade av BLINK eller ströljus…

Notera: för att kunna hoppa till eget val av firmware, kryssa i Auto FOTA disabled i webbgränssnittet först, för annars rullas din enhet tillbaka till 2.1.9 f.n.

Hälsningar
Ola på Currently

Hej!

Kört ett par timmar med den nya och det verkar lira än så länge. Dock så vill den uppdatera firmware trots att jag har auto FOTA disable.

Precis, automatisk FOTA update är disabled, medan du fortfarande kan trigga FOTA manuellt, antingen i appen eller i webbgränssnittet.
Det är bara automatisk uppdatering, kontrollerad av Stopgap AB, som är disabled.