Hur kontrollerar man vad elmätaren skriver på HAN-porten?

Från och med firmware version 1.6.2 kan man ansluta med telnet till enheten (port 23) och läsa exakt vilken data elmätaren skriver på HAN-porten.
host är antingen enhetens IP-adress t.ex. 10.0.1.122 eller dess hostname t.ex. currentlyone_3c690779cf58.local

Anslut från en Mac

Använd t.ex. Telnet Lite

Anslut från en Linux-dator

apt-get update 
apt-get install telnet
telnet currentlyone_DEVICEID.local

Anslut från en Windows-dator

PuTTY är en klassiker!

Alternativ

Echo HAN data in web log
men detta kräver uppdatering av firmware, och sen återställning av firmware.

2 Likes

Får ingen respons på Telnet. Bara ett svart fönster i Putty. Kan dock nå enheten i en webbläsare

Jag försöker mig också på detta, att kika via Telnet (Putty):
▒▒@8▒8▒▒<▒▒▒▒▒~▒▒▒@▒▒@▒▒t▒▒▒▒▒0▒▒▒▒l▒@▒▒p▒▒ap▒▒ ▒<@ ▒8@@z▒▒▒▒▒▒▒p▒@▒8▒p▒A▒▒▒▒▒▒|▒▒▒▒<▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒<▒@▒~▒▒▒▒▒8▒▒x▒▒▒▒8▒|`▒@▒\▒▒▒▒▒Q▒

Vet inte vad detta säger men orsaken till att jag började kika var att jag inte får någon data i grafen i appen.
De kommer nån stapel sporadiskt ibland och däremellan helt tomt.
Om jag återställer enheten börjar om från början kan jag få den att fungera nån timme ibland, men kommer aldrig igenom hela installationsförfarandet felfritt, verkar inte få någon data från elmätaren.
/Anders

Vad har du för elmätare?

Jag har en Kamstrup DK-8660,
/Anders

Kontrollfråga: du har aktiverat HAN-porten hos din elnätsägare?
När vi ändå är igång: Vilken är din elnätsägare?

Yes, jag har kontaktat dom och de har aktiverat den och fått ok från mätaren innan jag satte i HAN modulen, och igen efteråt.
Sedan har jag också startat om elmätaren (Kamstrup) innan det hoppade igång första gången, då fick jag förbrukning i ca.ett dygn innan det la av.
Vet inte hur det såg ut via Telnet när det fungerade.
Jag har Falu Energi som elnätsägare.

Det tycks vara din ofullständiga MQTT Broker-konfiguration som spökar.
Försök ta bort den på följande sätt:

  1. via appen
  2. via webbinterfacet
  3. genom factory reset

Vidare ser det ut som att du behöver koppla ihop enheten med ditt konto igen. Det gör du genom “Lägg till ny enhet” och eventuellt kan du trycka på “WiFi redan konfigurerat” om den inte hittat nån ny enhet.

Relevanta länkar:
Vad innebär MQTT broker?
Var/hur hittar jag min enhet på nätverket?
Hur man återställer Currently One

Jag var i ett läge där jag återställt enheten efter alla försök så den var nog avregistrerad ett tag, så felet har inget med det att göra.
Har iaf. registrerat den igen och rensat alla MQTT värden.
Får fortfarande inget vettigt via telnet och inget data i mina grafer i appen.
Vet inte hur man kollar elmätaren och HAN -modulen så att de funkar?
Ställde en fråga till nätägaren, då jag vill utesluta den ev. felkällan iaf.

Det kommer bara sporadisk blink-data från din enhet, vilket nog bara är ströljus för det ser inte vettigt ut.

  • Kolla med nätägaren om det är HAN-P1 data som är aktiverad, så att det inte är HAN-NVE.
  • Är HAN-modulen enbart för P1 RJ12 eller stödjer den andra format?
  • Behöver du mata Currently One med ström via micro-USB för att den överhuvudtaget ska starta?

Det är HAN-NVE som är aktiverat och jag kör en separat strömmatning till den.
Måste det vara HAN-P1?
Svaret från nätägaren löd:
“Det är NVE som är aktiverat men RJ12 ska klara båda formaten”

Antar då att att RJ12 klarar båda formaten men att Currently-läsaren endast klarar P1, så då måste jag försöka få dom att ändra, om det går?

Currently One läser endast HAN-P1 (i nuläget). Jag lägger till den infon i listan, för här kan fler ramla in.

1 Like

Har inte fått annat än svart ruta med telnet tidigare men ser nu min router att telnet av säkerhetsskäl normalt är deaktiverat. Istället rekommenderas SSH. Så vill man köra telnet så måste man se till att det är aktiverat i routern.

1 Like