Hur lång RJ12-kabel kan jag ha?

En blivande kund skrev:

Hallå Hjältar!

Vad roligt med en svensk-grunka! Vi får elmätaren utbytt närmsta veckorna av Gotlands Elnät, vill minnas det sades med P1-port.
I dagsläget har jag en 4-trådig EKKX-kabel utdragen i mitt fasadskåp från en gammal 1wire-lösning, jag kan dra ur den och dra i annan kabel utan större problem i befintlig flex-slang förutsatt att den inte redan är kontakterad. :stuck_out_tongue:
Jag tänkte skaffa mig er produkt men skulle önska ha den aktiva utrustningen inne i huset av flera orsaker (brist på strömförsörjning i skåp är en stor orsak), antingen klumpigt installrat i tvättstugan mha ca 5 meter kabel till mätare (noterade er förlängs kabel med samma längd), men optimalt vore det att sätta den aktiva utrustningen i vårt teknikskåp på övervåningen.
Vad är teoretisk max-längd på ledare mellan elmätare och er hårdvara? Jag tror att jag har lite RJ12 kontakter liggandes hemma att enkelt kontakterna en ny kabel med, hur många ledare krävs/vilka pinnar i kontakten används?

Hej Anders!
Jag vill inte prata om teoretisk max-längd på kabeln, men vi har användare som kör med 10m. Mycket beror på själva elmätaren.

Du ska klara dig på en 4-trådig kabel, för det är pinne 1, 2, 3 och 5 som används av Currently One. Däremot behöver du koppla ihop pinne 3 och pinne 6 för att elmätaren ska vara nöjd, så det kan du göra i kontakten.
Matar du Currently One med “usb-ström” så klarar du dig med tre trådar:

  • pinne 2, Request To Send
  • pinne 3, GND
  • pinne 5, Data

eftersom HAN-ström-matning sker med pinne 1 (VDD) och pinne 6 (GND).

Hälsningar
Ola på Currently