Hur man aktiverar HAN-porten hos olika elnätsägare

Hur man aktiverar HAN-porten på sin smarta elmätare varierar hos olika elnätsägare:

  • Ellevio: Logga in på mina sidor, klicka på knappen aktivera under “Elanläggning”. Porten aktiveras efter några minuter om du har en Sagemcom T211.
  • E.ON: Aktivera i E.ONs app direkt i mobilen
  • Kraftringen: “Kontakta vår kundservice, ring 020-32 61 00 eller chatta med oss om du vill beställa aktivering av kundgränssnittet.”
  • Olofströms Kraft: Ring kundtjänst.
  • Vattenfall: Logga in på mina sidor och aktivera. Ska ta upp till 2 dagar

Kommentera gärna med hur man gör hos just din elnätsägare, så för vi in det i listan.

Notera: från och med firmware version 1.6.2 kan man koppla upp sig med telnet mot enheten (port 23) och läsa av exakt vad som kommer ur mätarens HAN-port.

Jag mailade min nätlev, Vattenfall. Inget hände på en månad så jag skrev då på deras fb-sida och klagade varpå de lovade att ordna det. Efter nån dag eller 2 kom ett mail att den var aktiverad.
Dock verkar det inte komma några signaler som CO förstår, utan bara drivspänning till enheten.
Hur vet man om signalerna finns där, eller inte?

Vattenfall: Logga in på mina sidor och aktivera. Ska ta upp till 2 dagar

1 Like

Ellevio
Logga in på mina sidor, klicka på knappen aktivera under “Elanläggning”. porten aktiveras efter några minuter om du har en Sagemcom T211.

1 Like