Hur man uppdaterar firmware i Currently One

Det kommer regelbundet nya versioner av mjukvaran i Currently One-enheten, s.k. firmware. Den kan uppdateras via följande alternativ:

  1. Genom att trycka på “Uppdatera firmware och starta om” / “Upgrade firmware and restart”-knappen i den mobila appens Inställningar/Settings.
  2. Genom “FOTA (Firmware Over-The-Air)” i webb-interfacet
  3. Genom manuell download av firmware-filen följt av uppladdning av filen i webb-interfacet (välj filen i Firmware upgrade-stycket).
  4. Med curl eller liknande:
curl -v\
 -d 'url=https://collector.currently.cloud/firmware/one/device-1.9.11-esp32v1.bin'\
 -d 'md5= cf0685a80cf94ea743f2bfb956fd94d5'\
 'http://currentlyone_3c691e79cf58.local/api/v1/fota'

där du ersätter currentlyone_3c691e79cf58.local med din enhets hostname eller IP-adress.

Om din enhet får data från elmätaren ofta, antingen via HAN-porten mer frekvent än var 10 sekund eller via LED-puls var 5 sekund, prova då att koppla bort den från elmätaren och mata endast ström via micro-USB medan du uppdaterar. Detta gäller i synnerhet om du uppdaterar från firmware 1.6 eller tidigare.

Om din enhet inte är ansluten till appen, eller om den inte svarar i webb-interfacet, får du prova i följande ordning:

  1. Starta om enheten genom att dra ur och koppla i kabeln

  2. Om inte omstart hjälper, fabriksåterställ enheten (läs mer)

Var ser man vilket som är senaste version tillsammans med lite release notes?
/Torb

Bra fråga!
Exemplet ovan uppdateras vid ny release, och i punkt 4 kan man se att senaste är 1.9.11.
Release notes är än så länge mest här i forumet i kategorin Features.
Ska se om vi inte kan öppna en ny category för just Release notes!

Ok nu ser jag.
Url i pkt 4 uppdateras vid ny version i denna tråd.
Tack.

Hej,
Min enhet har FW 2.1.9. Jag försöker uppgradera FW till 2.2.7.5 men lyckas inte. Jag har gjort enligt punkt 2 och 3 ovan. När jag gör Upload blir jag redirectad till “http://192.168.0.65/api/v1/firmware” som inte finns, sen händer ingenting.
När jag gör FOTA hänger sig enheten och jag måste starta om den fysiskt.
Efter alla försök är det fortfarande gammal FW.
Någon med förklaring eller tips ?
/fjuppe

Hej!
Vid file upload ska browsern göra
POST /api/v1/firmware
där svaret från enheten ska vara
HTTP 200 OK
utan någon redirect.

Jag kan inte se att du lyckas trigga någon ordentlig FOTA, här ska browsern göra
POST /api/v1/fota
med ajax, så det blir ingen redirect där heller.

Inget av fallen verkar funka för dig, så då misstänker jag browsern?

I loggarna tycker jag mig se att du använder Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/119.0.0.0 Safari/537.36 Edg/119.0.0.0 vilket jag tolkar som Edge?
Jag vet inte om enheten stödjer Edge, så enklast är att prova använda webbgränssnittet i Chrome.

Hej, och tack för snabbt svar.
Har gjort upload i Chrome av filen device-2.2.7.5-esp32v1.bin. Browsern går till http://192.168.0.65/api/v1/firmware men säger “Webbplatsen kan inte nås, anslutningen återställdes”
Har även rensat cache…
Gjorde även en FOTA med data kopierat från forumet ( [Firmware 2.2.7.5 (timeout, minPower and RxBufferSize) ). Statusen ändras till FOTA, efter ett tag ändras status till Online men samma gamla FW. Har sedan gjort Restart utan någon förändring.
Måste man göra en total reset genom att dra ut RJ kabeln ?

Hej,
trist att det strular så för dig.
Mitt förslag är att du försöker med FOTA via webbgränssnittet. Jag har justerat url:en lite (tagit bort deviceId-parametern) till
https://collector.currently.cloud/firmware/one/device-2.2.7.5-esp32v1.bin
medan md5 fortsatt ska vara
e66b8c758116954650a44a7bb037e4f1
När du trycker på “Upgrade”, notera ifall “Firmware update progress” visar några framsteg medans status är “fota”?

Dra ut RJ12-kabeln ska inte behövas.
Total reset bör inte heller hjälpa vid uppgraderings-problem, men görs enklast såhär Hur man återställer Currently One

Hej Ola,

Nä, jag går bet på det här. Längsta jag kom, efter att ha rensat all webbdata i browsern, var när jag gjorde FOTA och efter frågan (säker?) kom jag till en blank sida med rosa bakgrund.

Kan jag få be dig om hjälp remote, om det behövs har jag öppnat en port i routern. Adress/port kan jag skicka på annat sätt ?

Tack på förhand

@fjuppe det verkar som om att enbart koppla in enheten med micro-USB medans uppdateringen sker löste problemet (for the record).

Jag lyckas inte heller uppdatera, varken med alternativ 2 eller 3 (hittar inte 1 i iOS app). (Sugen på nya Blink+HAN uppdateringen :wink: )

Jag har bockar ur Blink+HAN, kopplat ur RJ12, dragit förlängnings kabel till skåpet och matar med endast micro-USB, täckt för blink-sensor, haft enheten strömlös, prövat olika browsers, fipplat med Chromes brandvägg, testat PC + Mac…

Jag har väl gjort allt utom att återställa och börja om från början… …vad är det jag inte lyckas med? :slight_smile:

Når kommer FOTA med den senaste uppdateringen ?

Bra förslag :grinning: , den tycks ha nått tillräcklig kvalitet.
2.2.7.6 kommer kl 20:00 med automatiken, den ivrige kan ladda om webbgränssnittet och trigga FOTA närsomhelst.
Firmware 2.2.7.6 (skip blink HA sensors if HAN mode only)
Firmware 2.2.7.5 (timeout, minPower and RxBufferSize)

1 Like

Hej Ola
@fjuppe det verkar som om att enbart koppla in enheten med micro-USB medans uppdateringen sker löste problemet (for the record).”

Ja, det blev en helt annan upplevelse. Uppdaterade till 2.2.7.6 och har nu MQTT rapporterande till Domticz.
Tack för utmärkt support!

1 Like

2.2.7.6 gled på hur enkelt som helst! :muscle:

1 Like