Individuella apparater / Individual Appliances

Från app-version 1.11.2 (188) och firmware 2.0.25 finns det stöd för Analys och Tracking av Individuella Apparater! Detta är en unik feature som du endast får av Currently One.
video med kommentarer

Du lägger till dina apparater från en gemensam katalog i molnet, och sen delar enheten med sig av individuell apparat-data både lokalt via MQTT och via Cloud-APIt.


Fliken för apparater dyker upp först när du uppdaterat din firmware till 2.0+, se detaljer nedan.

Om man expanderar kortet för en apparat kan man se alla detaljer:

Om du inte kan hitta modellen för din apparat i den gemensamma katalogen, kan du relativt enkelt definiera en modell. Katalogen finns på https://my.currently.one där du loggar in med samma “Sign in with Provider” som i appen.

Inställningar för en apparat

Den gemensamma modellen som beskriver en apparat måste anpassas till ditt hem för att Analysen ska fungera. Följande detaljer kan du anpassa:

  1. Display Name: Ditt namn på apparaten, t.ex. “Övre kylskåpet” eller “Utebelysningen”.
  2. ID prefix: Vad apparaten får för ID i din lokala integration via MQTT. Om du anger “up_fridge” kommer du bl.a. få en sensor.total_up_fridge med värdet för hur många kWh apparaten förbrukat.
  3. Phase: Här anger du vilken av husets tre faser som apparaten är inkopplad på. För vanliga 230V enfas apparater väljer du mellan L1, L2 och L3 om din elmätare har en HAN-port, och för trefas apparater är det L1_L2_L3 som gäller.
  4. Mute push notifications: Kryssa i om du inte vill ha några pushnotiser över huvud taget från apparaten, när den slår av eller på.

Du kan välja dessa när du lägger till en ny apparat i appen. Behöver du ändra detaljer är du för närvarande hänvisad till https://my.currently.one

Skapa och redigera profiler

Hur skapar jag en profil för en ny apparat? my.currently.one

Ändrade apparater

När du ändrat inställningarna i en profil eller i din apparat, behöver de synkas ned till din enhet. Detta gör du genom att starta om din enhet.

Hur lägger jag till en F1345 värmepump från NIBE?

Hej CMag.

Det finns en rudimentär funktion i my.currently.one för att skapa nya individuella(!) apparater.
Men innan du sätter dig in i den processen så testa att använda “Olas” Nibe F2025-14.

I webbsidan “my.currently.one” välj fliken “Profiles”.
Skrolla i “Märke”-kolumnen och klicka på “Nibe”.
I “Profil:” klicka på: “F2025-14”.
Välj att använda den markerade profilen genom att klicka på vänstra symbolen.
Fyll i det “Display Name” du vill använda t.ex:Värmepumpen
Fyll i “ID prefix” t.ex:vp1house1
Behåll “L1_L2_L3” enär du ju använder HAN data.
Klicka på “Add to Home”
KLART…

Nu kan du gå till fliken “Home Appliances” och se det du valt.

Datainställningarna uppdateras en gång per timma…
så jag, som inte vill vänta, går till webbinterfacet och klickar på Restart. (Inte på Factory Reset !!)
När enheten kommit igång igen (=“online”) så behöver också webbsidan uppdateras. (F5 i Win)

I appen gör du “swipe to update”…

Mvh
Sören

Tack, det ska jag prova under dagen.
Ja nu är den i appen. Måste jag nu använda en MQTT broker för att det ska fungera?

Mvh/Claes

Funkar detta även för “blink” naturligtvis då endast för 3-fas prylar med större last typ elpanna och värmepump på ca 2kW? Eller är det bara möjligt med “han”?
//Torb

Nej, MQTT är inte ett krav för individuella apparater, även om det ger mervärde för t.ex. Home Assistant.

Det funkar med blink också, även om det är svårare att skilja ur apparaterna endast ur trefaseffekten.

Ska man modifiera dessa enheter direkt i enheten eller på my.currently.one?
Lyckas inte spara ändringar i webinterfacet */devices.html.
Har lyckats skapa nya profiler på my.currently.one men ändringar sparas inte och helt omöjligt förstå hur man ska lägga till en transition. Kanske är webläsaren chrome som inte stöder detta? Behöver jag annan webläsare för att det ska funka?

  • Man ska göra ändringar på my.currently.one - Webbgränssnittet borde gjorts om till read-only, har skapat en buggrapport på det.
  • Chrome ska stödja all funktionalitet på my.currently.one.
  • Jag har lagt till en ruta med (primitiva) förklaringar och förslag på vad man kan göra med sin profil. Refresha my.currently.one för att de ska dyka upp.

Tack Ola.
Nu funkar det för mig också. Klick-klick istället för klick dra för att koppla states genom transition.
/Torb

1 Like

Gud vad jag inte får det här att fungera.
Oerhört yxigt gränssnitt där på my.currently.one som bara verkar funka öht. på min nyare iPad.
Men även då krångligt att lägga till och förstå. Men har iaf ägnat dagen till att lägga till diverse apparater. Men tji fick jag när jag försökte välja dem sedan i appen.

Hej Nils,
håller med om att detta gränssnitt är väldigt rudimentärt och engineering UI såhär långt.
Jag ska kolla på varför det strular när du försöker välja dem i appen, och se om vi kan göra något på direkten.

Hälsningar
Ola på Currently

Nu finns en topic som försöker beskriva hur man skapar en profil:
Hur skapar jag en profil för en ny apparat? my.currently.one

I ditt fall ovan är det för att profilen saknar transitions.
Givetvis ska både appen och my.currently.one ge bättre felmeddelanden…

Jag upplever det som väldigt krångligt just nu att ställa in. Jag undrar om ni skulle kunna lägga in lite mer generella apparatmallar för vanliga saker i ett hem, som man sen skulle kunna justera värdena för när man lägger till dem i appen?
Som t.ex.

  • en bergvärmepump (typ äldre IVT C6, och andra standard/nyare modeller)
  • en diskmaskin
  • en tvättmaskin
  • en vattenkokare
  • en kaffekokare (typ moccamaster)
  • en 42 tums Qled-TV (och andra standardstorlekar/varianter)
  • en brödrost
  • en mjölkskummare
  • en mixerstav
1 Like

Nja,
att lägga till en apparat i appen är ett slutanvändar-scenario, så det får inte bli mer komplext än det redan är.
Att skapa en profil för sin egen nya apparat är inte för alla “vanliga” användare, utan kräver lite mer - låt oss kalla dem entusiaster.

Vi skulle hellre skapa exempel för apparaterna nedan här i forumet, som man kan utgå ifrån när man skapar nya profiler.
Dessutom vill vi jobba vidare på verktyget att skapa och redigera profiler, så ha tålamod!

Hej Sören! Kan du tipsa om var man kan läsa mer om “programmeringen” vilka värden som ska in i de olika stegen? Vi har en NIBE F1345 VP med tre olika effektsteg och i varmvattenkretsen en spetsvärmare i förrådstanken, med en effekt nivå. Skulle vilja få med båda dessa.

Vänliga hälsningar

Claes

1 Like

Hej Claes.

Först, innan du läser mer: Nedanstående är tyvärr inget konkret svar på din fråga. Men…

Hur beskrivs i Hur skapar jag en profil….

För vissa (nästan helt) konstanta laster, såsom spetsvärmaren, så kan man använda dess datablad.

Tyvärr är det svårt att få tag på “användbar” data över kompressorernas effektkurvor. Varvtalsstyrning?
Bäst är att själv logga och titta på effektkurvorna (även skenbar/reaktiv effekt). Ur dessa kan man tolka olika “större” händelser.

Dela först upp projektet i identifierbara bitar. Summera på slutet de delar ni vill se.

  1. Skapa en tillståndsmaskin för enbart spetsvärmen. (Bara OFF eller ON.)

  2. Skissa på en eller fler tillståndsmaskiner för VP-enheten.
    Din värmepump har väl två kompressorer per enhet? Drar de exakt lika mycket? Kan de köra samtidigt… mm.

  3. Summera, visa och kanske logga de olika effekterna.
    Här använder jag externa program. I mitt fall CurrentlyOne → MQTT → NodeRed <=> databas.
    Men i en framtid… får vi se om summering kan ske direkt i appen.
    Det kan behövas för komplexa system.

Man inser snart att det kan uppstå många olika händelser och effekt-kombinationer.

Mvh.
Sören

Tack Sören!

Får börja samla information från anläggningen. Vi får se vad det kan bli av det här.

/Claes

Äger ingen enhet idag men är intresserad av en.
Hur enkelt är det att särskilja på min Nibe 750 pump och min acetec avfuktare jag har i grunden? Är egentligen det som är av största intresse för mig att se hur mkt el dom drar.
Måste man vara raketforskare för att få det att funka med individuella förbrukare?

Hej.

Är det så att Acetec är 1-fas och Nibe 750 är 3-fas bör det gå att särskilja m.h.a. data från P1-uttaget.

Konsten är att hitta/skapa passande profiler för dessa apparater. (se svaret till CMag)

Även andra enheter i systemet, med liknande laster som de ovan, bör tilldelas egna profiler för att undvika/minimera att få falska triggsignaler.

Identiska apparater, som använder samma fas(-er), är givetvis svåra/omöjliga att särskilja.
T.ex. hos förbrukare med direktverkande el så kan Currently One ha svårt att peka ut exakt vilka av värmeelementen som är igång.

Mvh.
Sören