Installation av currently One

Jag försöker få kontakt med min currently One som är monterad i P1 porten på min elmätare.
Jag har Vattenfalls elmätare S34U18 och P1 porten är aktiverad. Jag har flyttat min router mot elmätaren till ett avstånd på ca 6 m. Jag har ställt in nätet på 2,4 Ghz. Jag får inget blått ljus från currently One. Jag försöker hitta currently One via appen i min mobil men den hittar inte dosan. Jag har försökt många gånger men ingen gång lyckas jag få kontakt med dosan. Nu har jag inte längre några ideer kvar för att lyckas med ihopkopplingen. Finns det något ytterligare sätt att kolla om allt är OK?

Hej Arne,
beklagar att det strular. Du har kanske redan provat starta om app och dosan tidigare, men gör det igen och notera klockslaget. Skicka sen klockslaget i ett PM, så kan vi säkert hjälpa dig. Kan du dessutom läsa ut din enhets deviceId via webbinterfacet och skicka med det blir det ännu enklare!

Hälsningar
Ola på Currently

Tack för ditt svar. Jag kan inte få kontakt med med currently One dosan så jag kan inte ge någon identitet på den. Jag har kopplat den till routern via USB alternativt låtit den ligga nära routern med USB-laddning påslagen. Dosan syns inte bland routerns ansluta apparater. Jag kopplade den till min elmätare i P1 porten samtidigt som jag kopplade den mha USB till min mobil. Ingen kontakt. Normalt har jag usbuttaget kopplat till laddning för att försäkra mig om späning till dosan.
Vid reset av dosan sägs att jag skall trycka in en knapp på korta långsidan. Där finns ingen kontakt. Eftersom jag inte heller får upp dosan i min mobil så kan jag inte heller starta någon reset. Måste jag på något sätt få den kopplade till nätverket innan jag ansluter den till elmätaren? Jag ger upp snart. Kan jag skicka tillbaka dosan?

Knappen finns innanför hålet i plastskalets kortare långsida, se bild i
Hur man återställer Currently One

Vad gäller retur ska det säkert gå bra. Har du köpt den hos m.nu får du initiera retur via info@m.nu.
Har du köpt den i vår butik på currently.one så får du skicka den till Stopgap AB, Östanväg 77B, 216 19 Malmö.

Hälsningar
Ola på Currently

Tack Ola
Jag kom inte ihåg att Reset brukar göras i små hål på apparater. Efter flera försök så lyser nu min dosa med blått ljus. Jag fick ta av locket för att se att nålen träffade på rätt ställe innan jag lyckades med återställningen. Nu skall det bli roligt att prova den i morgon vid mätaren. Det är ju mörkt nu. Tack igen Ola. Nu lever hoppet igen!

2 Likes

Jag har nu lyckats komma i kontakt med dosan. Jag har valt nätverk och gett password. Dosan kan sedan inte komma i kontakt med mitt nätverk. Detta har jag upprepat en gång till men det blir ingen skillnad. Det blåa ljuset har också försvunnit från dosan. Jag gjorde en ny reset och fick blåa ljuset tillbaka. Det försvann dock efter en tid. När jag öppnar routern kan jag se att något nytt har dykt upp. esp32c3-IA3120 finns nu som en del av mitt nätverk. Det visade sig vara den nätanslutna dosan som syntes via routern. IP adressen är 192.168.0.176 Den har således kontakt med nätet utan att den lyser blått. Nu har jag provat så många alternativ att jag åter måste fråga dej om nytt sätt att få kontakt med dosan.

Hej,
har justerat i databasen så att din enhet ska gå att koppla till ditt konto.
Prova “Lägg till ny enhet” i appen, där du sen kan trycka “WiFi redan konfigurerat” så bör registreringen gå vägen.

H / Ola

Tack Ola för hjälpen. Nu kan jag se förbrukning och elpris. Återstår att lära sig vad man kan få fram genom appen. Tack för snabba svar.

1 Like