Lösningar för oss med HAN/RJ45-port?

Hej där.

Fick precis hem min Currently ONE och insåg att jag förväxlat min nuvarande mätare med min gamla…

Jag vill åt funktionerna för mätning av individuella devices, finns det någon väg får såna som mig? Går mjukvaran köra på någon anna device/hembygge?

tack på förhand.

Hej,
jag tror att det enda sättet att komma åt datan för individuella apparater för er med RJ45 är att testa med BLINK / LED-puls.
Man kan tyvärr inte använda fasinformationen, men å andra sidan svarar det snabbare än HAN-porten för de flesta elmätare, åtminstone vid lite högre effekter.
Vad jag förstår pratar inte RJ45-mätarna OBIS via UART utan nåt mer Modbus? Här finns kanske specifik kunskap bland medlemmarna på forumet…?

Tack för snabbt svar, får testa LED, men missar som sagt Fasinformationen… (och dra ut strömförsörjning till mätarskåpet)

M-bus enligt skelefteåkraft:

Ja, det är inte modbus, det är mbus.

Det är otroligt irriterande att vissa nätägare envisas med att köra den norska standarden trots att det finns en svensk branscrekommendation. Jag kan bara rekommendera att när lagen börjar gälla 2025, anmäla nätägaren till EI så får de ta ställning till om interfacet uppfyller det svenska lagkravet.

1 Like