Oklar konfig. status, tar inte heller emot data enligt guiden

Har en ny Currently One som jag pluggade in idag i min Sagemcom T211 (Han aktiverat HAN-porten sen en dryg vecka tillbaka)

När man går igenom setup (wifi-delen) verkar det fungera sådär, får ofta fel att det är fel SSID/Lösen och undrar om det finns några begränsningar på längd på lösenord? Enligt guiden ska det ha fungerat att logga in på WIFI men kan aldrig se att enheten får ett IP i mitt nätverk.

I appen är det bara blankt under Settings → WIFI och en röd prick på enheten
Jag känner inte riktigt att jag har kontroll över vilket state enheten är i, var början man felsöka?

Hej.

  1. Kontrollera att du försökt ansluta Currently One till ett 2.4GHz wifi.
    5GHz går ej.
  2. Försäkra dig om att appen använder samma lokala nätverk.
    Testa med att temporärt stänga av mobilens “mobildata”.
  3. Är avståndet för stort mellan enheten och accesspunkten?
    Testa att minska avståndet. Eventuellt mata med USB.
  4. På “hussidan” i appen gör “swipe down”.
    “Blixten” får färg när data kommer.

Mvh
Sören

Hej!
SSID och passkey är begränsade till char[40], så man har 39 tecken att spela med på respektive.

Nu fungerar det, men tog minst 5 försök i WIFI steget, testade med mobildata avstängt hela tiden. Körde tillslut på ett SSID med bara 2.4Ghz, det ska väl inte behövas? Har alla mina andra ESP enheter på ett med även 5Ghz

Jag har flera accesspunkter som kanske ställt till det… Oklart :slightly_smiling_face:

Om routern gör ”band steering” från 2.4 till 5 GHz (med samma SSID) kan det säkert ställa till det, eftersom enheten endast har 2.4GHz WiFi.

ok, kör fortfarande på 2.4GHz only SSID
Upplever enheten som ostabil fortfarande, så har testat koppla till extern matning. Kan man se uptime på enheten på något sätt?

Kan se via MQTT att den skickar “offline” ibland, även i nätverket kan jag se att den går offline men vet inte om det beror på att enheten startar om eller om det är nätverksproblem.

Får också dessa felen då och då:
CRC mismatch, calculated !3793 != !68CF

COULD NOT CONNECT to collector.currently.cloud

_onReceiveError 2
_onReceiveError 3
_onReceiveError 3

WIFI-stats
Uptime: 6m 4s
Signal: -55 dBm

Hej,
enheten publicerar en sensor på MQTT som är tidpunkten för senaste boot, den kan visas i HA såhär:

Här är det översta sensorn sensor.boot_b8b841879cf58 som har värdet 7:38 AM imorse.

Med denna bör du kunna avgöra om det är nätverksproblem eller omstart.

CRC mismatch, calculated !3793 != !68CF

betyder att den läst ett telegram från HAN-porten, vars checksumma inte är korrekt.

COULD NOT CONNECT to collector.currently.cloud

betyder att enheten just det tillfället inte kunde posta data till cloud-servern, medan data publicerats lokalt på MQTT och/eller EventSource.

_onReceiveError 3

betyder att enheten inte hunnit med att processa data från HAN-porten. Detta är vanligt på elmätare som skriver telegram var tredje sekund eller oftare. Det händer även ibland om du kör BLINK+HAN då det blinkar riktigt ofta p.g.a. höga effekter.

Signal: -55 dBm

ska inte orsaka problem. Min erfarenhet är att allt bättre än -70dBm brukar vara stabilt.

Jag använder inte HA, bara Node-red, under vilken MQTT-topic hittar jag detta, är det mer än currently, homeassistant som finns? Har försökt hitta men flödar rätt mycket data att filtrera bland :slight_smile:

Jag kör bara HAN

Testade igår att flytta till mitt SSID med blandat 2.4/5Ghz och ingen skillnad, fungerar det bra kan det vara uppe en timme vad jag sett.

Boot-sensorn skickar följande för discovery:

topic: homeassistant/sensor/boot_3c690779cf58/config
message: {
  "uniq_id": "boot_3c690779cf58",
  "obj_id": "boot_3c690779cf58",
  "name": "Currently Boot",
  "dev_cla": "timestamp",
  "stat_t": "currently/one/3c690779cf58/config",
  "val_tpl": "{{value_json.t}}",
  "init": "2023-12-06T19:09:49+0100",
  "device": {
    "identifiers": [
      "C1_3c690779cf58"
    ],
    "name": "Currently One 3c690779cf58",
    "model": "Currently One",
    "manufacturer": "Stopgap AB",
    "sw_version": "my-SNAPSHOT"
  }
}

Denna innehåller dessutom initiala värdet,2023-12-06T19:09:49+0100

Strax efter kommer på stat_t-topic currently/one/3c690779cf58/config

{
  "id": "3c690779cf58",
  "v": "my-SNAPSHOT",
  "m": "HAN",
  "stat_t": "currently/one/3c690779cf58/state",
  "cmd_t": "currently/one/3c690779cf58/cmd",
  "t": "2023-12-06T19:09:51+0100",
  "rr": "SW",
  "progress_t": "currently/one/3c690779cf58/progress",
  "rssi": "-48",
  "txPwr": "76"
}

där t har värdet för Boot-sensorn.
Båda publishes ovan sker med retain-flaggan satt.

status: offline

sker via last will, dvs det kommer i realiteten från brokern när den tappat kontakten med enheten.

Jag har inte kommit någonstans med det här… första topicen /boot_ kan jag hitta. Vad betyder “init” När enheten startade upp? Har för mig att jag fick en väldigt exakt tidpunkt sist när jag satt med detta, typ 21:00:00 därav undran.

Men lyckas inte se att det kommer något alls på /config topicen, har dubbel och trippel kollat id men får inget alls på den. Kan man manuellt trigga den på något vis? Eller ett api för att få uptime hade varit fint att ha om inte det finns.

init anger initial value, dvs tidpunkten för boot om det är homeassistant/sensor/boot_nnn/config du lyssnar på.

Om du gör subscribe på
homeassistant/sensor/+/config
och
currently/one/+/config

bör du kunna se allt som händer kring Currently One (och kanske annat kring Home Assistant, men borde vara tyst eftersom du kör Node-red).

Av någon anledning verkar currently/one/+/config ha fungerat de senaste dagarna. Så nu har jag kunnat se att enheten startade om idag vid 7:30 utan någon anledning, pluggade åter igen in extern ström och få se om det blir något stabilare.