Startar inte men blinkar rött ibland

Jag har haft min Currently One fungerande i en dryg månad, nu har den tappat kontakten. Jag har försökt med att lägga till, återställa både via app och fysiskt med “knappen”.

När jag ger den ström från en powerbank så blinkar den till mycket kort i grönt (verkar vara ok), men den blir aldrig blå. Tvärtom så blinkar den efter en del uppstarter rött med väldigt långt emellan.

När jag kopplar in den i HAN-porten så ser jag inte det gröna blinket, men det är ju ljust så det kan möjligen komma. Men även här blir den aldrig blå.

Den startar aldrig igång sitt eget WiFi så en “riktig” installation misslyckas alltid. Om jag då anger “WiFi redan konfigurerat” så kan jag få appen att tro att enheten har en IP-adress på mitt nätverk, men routern verkar inte se den. Och det går förstås inte att avsluta den installationen eftersom enheten inte får data.

Till saken hör att jag hade en annan enhet tidigare som också fungerade ett par månader innan den betedde sig på liknande vis. Den fick jag utbytt. Det pekar möjligen på något problem med min HAN-port som gör att enheten dör.

Jag har en Aidon 6534 med HAN-port-modul Aidon 6442 S (märkt med RF, RJ12).

Tankar?

PS. Extra info - när enheten fått ström så surrar den svagt på samma sätt som en gammal fax. Det har jag inte noterat förut. DS.

Hej,
jag tycker det låter som om du ändrat SSID eller password på ditt WiFi sen sedan det fungerade.
Om det är så, behöver du återställa den för att den ska bli synlig (lysa blå) och kunna sätta WiFi på nytt.
Hur man återställer Currently One

Surrandet kan jag verkligen inte förstå - vad tror @SorenK att det skulle kunna vara?

mvh Andrea

Nope. Inga som helst ändringar i nätverksuppsättningen.

Jag har också provat att göra en hård återställning med samma resultat, ingen blå färg, nu och då en röd blink.

Hej.
Jag har aldrig hört något ljud komma ifrån kretskorten.
Du nämnde powerbank. Kan det vara den som låter?
Eventuellt i kombination med att du samtidigt matar via RJ12 ?
Currently One kortet (v1.1) har inga switchade spänningsregulatorer.

Om det verkligen låter ifrån själva kortet så tycker jag att ditt kort bör undersökas här i labbet.

Mvh
Sören

Ps.
Om ditt kort får spänning via USB samt är placerad nära din router så skall du efter ett 11 till 13 sekunder långt tryck få enheten i fabriksinställt läge. Där kan den på nytt scanna efter SSID:s på 2.4GHz bandet.
Om den aldrig hamnar i fabriksläge så misstänker jag i första hand switchen. Känner eller hör du det svaga klicket när den trycks in? Runt 2.5N (250g) bör räcka för omslag.