Supported meters

Tack för svaret och hjälpen har inte kollat på vilket sätt den är aktiverad.
Mit elnätsbolag heter Söderhamn Nära

Hej,
vi har många kunder som kör Currently One på Ellevio/Sagemcom T211, och vad jag kan se på databladet så ska T310 också fungera.

Kontrollera gärna att mätaren har en 6-pinnars RJ12-kontakt, helst märkt med “P1” någonstans :slight_smile:

  • Landis+Gyr E360 LTE
    Har försökt att koppla in mig mot LTE varianten, får inte ut någon data. Har någon annan lyckats med denna mätare?

Hej Micael,
vi har massvis med användare (inklusive undertecknad) som har E360 LTE och får ur data ur dess HAN-port. Du har väl aktiverat HAN-porten hos din elnätsägare?
Hur man aktiverar HAN-porten hos olika elnätsägare

Har en Aidon 6550 med märkningen Aidon 6442SE RF500 vid HAN-porten som är av RJ12-typ.

Nätägaren bekräftar att porten är aktiv, de har varit ute och sett att det kommer ut data men jag får inte in någon data via CurrentlyOne.

Någon som har info eller en idé om vad jag ska testa?

Börja med att kolla på Hur kontrollerar man vad elmätaren skriver på HAN-porten?

Hmm, problemet tycks vara att enheten inte registrerar sig på mitt nätverk som är 2.4 GHz. Kan inte hitta enheten vare sig via Discovery (Mac) eller via IP-Sniffer. Uppgraderade till version 1.9.11 men ingen skillnad. Jag har testat att sätta SSID både via appen samt via webbgränssnittet när jag ansluter till 192.168.0.1.

Appen ansluter och försöker läsa HAN-porten men sen händer inget mer, troligtvis för att den inte stannar kvar på nätverket…?

Någon idé var jag ska börja felsöka?

[off topic, men vi kör:]

Om du startar om enheten, lyser den blått eller blinkar den till gult?
Blått betyder att den inte konfigurerat WiFi.

Om du I webbgränssnittet trycker på “Scan”, dyker ditt 2.4GHz SSID upp i listan då, så att du kan klicka på det och ange Passkey?
Om ditt SSID inte dyker upp i listan, så är det sannolikt för svag signal (RSSI), dvs sämre än ca -88dB.

När man trycker på “Save” så försöker den koppla upp sig mot angivet WiFi, och bara om den lyckas så sparas konfigurationen varpå enheten startar om.
Misslyckas den så händer i princip ingenting, utan den fortsätter svara på http://192.168.0.1

Hmmm, hur är det nu? Funkar den eller funkar den inte med vattenfalls mätare?

Det funkar för kunder med Vattenfalls S34U18 och senaste firmware 1.9.15

Hej Ola!
Ja det står “P” över porten till kundgränsnittet.
Men. Jag kan inte få enheten uppkopplad mot nätet. Jag kan se den men när enheten ska koppla upp till internet får jag meddelandet att den inte hittar min enhet.
Jag har provat alla råd här på siten men kommer nu inte längre.
Jag behöver hjälp om det ska vara värt att behålla enheten.
/Claes

1.9.11.3 blev det, och den är allmänt tillgänglig.

1 Like

Funkar den med Kamstrup Omnia e-meter?
Funkar den utan extern strömförsörjning till den?

Kan man beställa för att testa och returnera om det inte fungerar?

Om den funkar utan extern strömförsörjning så kommer jag tipsa samtliga hushåll i vår samfällighet (41st) via föreningens hemsida

Hej,
du får gärna beställa och returnera om det inte funkar på Omnia e-meter. Vi kan ge dig extra lång tid med returrätt om det skulle behövas!
Det finns en god chans att Currently One fixar den mätaren utan extern strömförsörjning, då Göteborg Energi hade en väldigt tidigt prototyp och testade med på den mätaren.

Hälsningar
Ola på Currently

Fick enheten på posten idag.

Kan med glädje meddela att den funkar utan extra strömförsörjning på Kamstrup Omnia e-meter.

Den blå lampan som skall lysa på framsidan tändes inte som det står i appen, men jag fick kontakt med enheten i appen ändå.

1 Like

Min mätare heter Adion 6534 porten har beteckningen 6484 SE, porten är märkt HAN, dock är det en RJ45 inte en RJ12. så jag antar att den porten/modulen är osupporterad(?).
misstänket att det inte finns stöd för det idag, men det finns ingen möjlighet att lyssna på RJ45 om man samtidigt kör extern strömadapter? om jag förstått det rätt så har RJ45 porten ingen strömmatning

Tyvärr har vi inte support för RJ45 i dagsläget. Jag tror inte en extern strömadapter hjälper, då protokollen sannolikt är annorlunda. Kanske finns exakt kunskap hos någon annan här i forumet?
Någon chans att du kan byta modulen till P1/RJ12?

Tjena, som vanligt är man lite snabb på avtryckarfingret när man beställer.
Har en Aidon 6534 RJ12 som jag just nu kör esphome-p1mini på och det funkar klockrent till homeassistant. Men currently one får inte ut någon data säger appen så jag antar att det beror på mätarens firmware.
Min fråga är om jag nu ber nätägaren (Skellefteå kraft) att uppdatera min mätare, finns då risken att min esphome-p1mini slutar fungera om jag mot förmodan skulle vilja gå tillbaka till den?
Mvh

Hej!
Väldigt svårt att svara på.
Vad du kan kontrollera är om disable internal pullup är kryssad eller ej, för jag har för mig att just Aidon inte fungerar med Internal pullup disabled, så se till att den gapar tomt.
Sedan bör du också kolla Hur kontrollerar man vad elmätaren skriver på HAN-porten? för att se vad enheten får ut från elmätaren, utan att blanda in appen.

Hälsningar
Ola på Currently

Tjena, enheten har legat på hyllan fram till idag då jag tänkte ge dina förlag ett försök.
Men jag vet inte riktigt vad jag har lyckats med. I appen var jag först gäst i huset utan info öht. Rensade cache å data i appen. Lyckades logga in men men återkommer till login rutan hela tiden när jag väljer alternativsida under cyckeltjejen i appen :stuck_out_tongue: Minns inte heller vilken mail jag använde första gången för att logga in med så kan hänta jag har loggat in med två olika… Hur som helst så ser jag inte enheten i min lista i routern och inte heller när jag försöker söka efter den i appen. Testat resetta den genom att hålla in knapen i 12 sekunder utan framgång, det lyser inte blått som det ska göra. Det är ju som inget som indikerar att den ens är igång, pluggar jag in den i datorn med usb så blinkar den vita dioden till i grön färg sen är den ju stendöd, men det kanske är normalt.
Så vad gör jag nu :sweat_smile: