Uppdrag: Apparatmodellering masterclass

Hej!

Efter att ha läst den här och den här tråden flertalet gånger och gjort några tiotal försök att få till träffsäkra modeller, startar jag nu den här tråden och hoppas kunna använda den för att få del av så mycket expertis som möjligt från Currently Ones grundare Ola, och power user SorenK. Förhoppningsvis till fleras glädje och nytta.

Mitt eget mål är att kunna modellera de flesta betydande energikonsumenter individuellt, och i första hand de olika värmesystem jag har. Då jag bor i ett gammalt hus med flera tillbyggnader är det lite av en salig blandning, och en brusig miljö.

I huset finns bl.a.

  • En luft-vattenpump på trefas, Mitsubishi Ecodan (Inne: EHST20D-YM9D, Ute: PUD-SWM80YAA) (Varmvatten+golvvärme i delar av huset, dock underutnyttjad)

  • En luft-luftpump på L2, Daikin Caldo XRH40 (står för det mesta av uppvärmningen i huset)

  • En luft-luftpump på TBA, Daikin SoloXR (på övervåningen, används sparsamt om det blir riktigt kallt på vintern eller för varmt på sommaren)

  • Elgolvvärme på övervåningen (fas TBA, används ej normalt sett)

  • Någon enstaka elradiator som används vid behov.

Huset är för övrigt fullt av modern elektronik och sedvanliga vitvaror.

Tack vare HomeAssistant och uppkopplade gränssnitt mot värmepumparna kan jag ta ut och dela relaterad data vilket möjligen kan göra modelleringen enklare.

Så, för att börja med Daikin Caldo pumpen så delar jag följande grafer över förbrukning, kompressorfrekvens, och reaktiv förbrukning (som jag ännu inte satt mig in i hur det funkar).

Hur skulle en träffsäker modell kunna se ut baserat på detta data?
States, transition, etc? Behöver ytterligare undersökningar göras?
Hur ska man tänka?

Utbilda oss (mig)! :grin::pray:



1 Like

Väldigt utmanande apparat skulle jag säga! Innan jag kommer med några förslag vill jag diskutera:

  1. Angående mittengrafen, den som visar aktiv effekt på fas L2, under jag om “övertonerna” dvs de snabba växlingarna på ca 400W kommer från värmepumpen ifråga? Försvinner de om du stänger av helt?
  2. På den reaktiva grafen tycker jag mig till höger se återkommande mönster var 17 minut ungefär, och det verkar vara en trefasapparat, så det har nog inte med denna värmepumpen att göra. Kan inte se några andra relaterade mönster i det reaktiva.

Hej,

Jag kan bara instämma :sweat_smile:

Testade nu igen precis och det ser inte ut som att de försvinner, stängde av pumpen precis före 17.15:

Då blir det ännu svårare med nuvarande regelbaserade modell/profil/algoritm. Det enda ostörda tillslaget som jag ser är detta:


och det är ju inte så distinkt eller unikt.

Kommentarer så här långt någon?

Lite skönt att det inte bara handlar om min egen inkompetens utan att det kanske är ett lite krångligt case också =).

///I väntan på ytterligare ideér/input så har jag börjat leta efter vad sjutton det är som ger det oscillerande 400w påslaget!? Några ideér där??///

EDIT: Hittat boven - ett av två elelement i hela huset. Rena kurvor kommer … frågan är - även med en träffsäker modell, kommer Currently kunna känna igen Daikin om 420w oscilleringen “brusar” samtidigt?

Nja det blir nog för svårt för nuvarande algoritm. Misstänker att det kräver Machine Learning.

Hmm, ok. Här är iaf en brusbefriad kurva. Från avstängning till topp ser man tre ganska tydliga skutt, men därefter är det ganska frekventa små steg. Gissar att det beror på varvtalsstyrd utedel? Kommer Currently kunna följa det här hyfsat?

Min gissning för en modell i tre steg skulle vara:

Off → Low +650 (avg 400w);
Low → Medium +600 (avg 1100);
Medium → High +1000 (avg 2100)

Vad skulle ni sätta?

Och angående reaktiva effekten, hur tolkar man den för bättre modellering?

EDIT: Ok, så testade ovanstående modell. Gjorde om, sparade, startade om enheten osv. Efter ett par timmar gav den sitt första utslag, dock så missar den andra effekthöjningen (som synes ligger den kvar på state “Low” med en uppskattad avg på 400w, medan den “borde” hoppat upp till “Medium” med uppskattad avg på 1100w…förslag?

Prövar med en följdfråga i hopp om mer respons!

Givet att modellen bara snappar upp första ökningen, hur långt isär i tiden måste två ökningar vara för att uppfattas som distinkta av algoritmen? Borde jag sätta “dubbelskutten” på kurvan som en transition?

Hej,
förhoppningsvis får du mer info kring frågan i Detekteringsalgoritm för apparaters avsnitt om sadelpunkter.

Jag skulle säga att det räcker med två avläsningar med stabilt värde för att det ska räknas som två olika ökningar. Vad det översätts till i tid beror på din elmätares “frekvens”. Notera att en blink-mätare kan ha hög “frekvens” vid hög effekt…