Gäst i mitt egna Hem

Om du av någon anledning ser ditt Hem som gäst, prova då följande i tur och ordning:

  1. Se till att du har appen i version 1.9.1 eller senare
  2. Starta om appen
  3. Logga ut och logga in igen. Om du t.ex. gjorde Sign in with Apple när du skapade kontot och konfigurerade enheten, då måste du göra Sign in with Apple igen, även om du har samma e-postadress hos de andra sign-in-providers.
  4. Lägg till ny enhet igen, och prova välja WiFi redan konfigurerat när appen vill söka efter din enhet.
  5. I värsta fall, återställ Currently One och Lägg till ny enhet.
  6. Kontakta supporten

Jag är fast i denna loop.
Oftast får jag inte valet (WiFi redan konfigurerat), enheten syns fint på nätverket och kan nås med broswer eller telnet, appen (iPhone) vägrar hitta enheten på nätet…

Hur var det, kan vi skylla/boka denna på strul vid allra första “Sign in with Google”?

Det låter troligt, jag avvaktar en ny app-version

I nuläget löstes detta problem i app-version 1.9.1

Är också fast här

  1. Appen är version 1.9.3, currentlyone är 1.9.0
  2. Ominstallerat appen
  3. Endast loggat in via google kontot men är köpt som fynd så vet inte om det påverkar nått
  4. Testat båda sätten att lägga till enhet (både med Wifi redan konfigurerat som ett separat steg och det vanliga)
  5. Fabriksåterställt med post anrop och genom att hålla inne knappen, ingen skillnad
  6. Inte än, kan du se något om devicen?

Enda jag kan komma på är att den va köpt som “fynd” via m.nu så kanske redan finns ett konto konfigurerat? (fabriksåterställning verkar inte påverka)

currentlyone_44ac1879cf58

Hej,
förre ägaren hade inte raderat sitt konto eller sin enhet innan retur. Jag har nu “låst upp” enheten så att du ska kunna registrera den.

Tack, det fungerar nu! :smile: (om någon annan läser det här med samma problem, starta om currentlyone sen går det)

1 Like

Galet, strulig start med många försök att få igång Currently one mätaren med blink, men lyckades till slut. Vet inte hur många gånger jag fick starta om.

Några dagar har allt sett bra ut och fungerat men plötsligt blev jag “Gäst i huset”.

Googlade mig hit och har nu gjort alla punkter förutom fabriksåterställning.
Med tanke på strulet vid installationen är det inte alls lockande att behöva göra detta…

Mätaren loggar för fullt för det kommer in meddelande på min lokala mqtt broker.
Det är bara appen som inte kan koppla upp med fulla rättigheter varken till enheten lokalt eller molnet.
Vad är det som är fel?
Kan ni inte fixa inloggning med användare/lösen isf förlita sig på google sign-in. Funkar ju uppenbarligen inte.

/Torb

Ok. Nu funkar det igen…
Är appen beroende på någon server för att kunna få data som ägare? Låg den servern nere ett tag kanske?

Vi vill i det längsta undvika att lagra användare/lösenord på våra servrar, dels för att det orsakar skada om vi hackas eller läcker, dels för att det krävs mycket boilerplate för att hantera glömda lösenord, epost-verifiering och tvåfaktors-autenticering.
Därför erbjuder vi Sign in with Apple, Google och Facebook, så att du kan använda den som funkar bäst för dig.

Yes, det är helt riktigt, till appen finns en server som lagrar bl.a. historik för ditt Hem.
I nuläget hostas den på Google Cloud Services, och såvitt vi känner till har de inte haft nertid på sistone.

Ok. Låter rimligt med filosofin kring sign-in.
Det funkar toppen nu igen så vet inte riktigt varför google inte kände igen mig. Det står normalt mitt namn när jag är inloggad i appen under settings. Men när det strulade stod det “Me” istället. Får skylla på google.

Tack för svar!

Ha en bra dag
/Torb

Hej,

Har app version 1.11.2 på Android och kommer inte förbi gäst i huset. Har provat allt och även testat frabriksåterställning en 5-10 gånger.

Fick hem den idag och lagt rätt mycket tid men kommer inte vidare.

Loggar in med Google.

Är den låst på något sätt, kan ni se om något är galet 78b41e79cf58

Mvh Mats

Det ser ut som att Sign in with Google strular av någon anledning. Det gör att du i nästa steg inte får lov att registrera din enhet till ditt konto.
Har du möjlighet att logga ut och antingen logga in via Apple eller FB, alternativt testa med ett annat Google-konto?

Hälsningar
Ola på Currently

Hej,

Har provat med apple också med samma beteende. Även samma om jag försöker registrera den på en ipad med apple id.

Vid registreringsmomentet får jag ex bara kunde inte hitta ny enhet på ditt nätverk.

Kan däremot på komma åt den via webb gränssnittet så den ligger på samma nät redan som min enhet.

Device log säger:
COULD NOT CONNECT to collector.currently.cloud
COULD NOT CONNECT to collector.currently.cloud
COULD NOT CONNECT to collector.currently.cloud
COULD NOT CONNECT to collector.currently.cloud
COULD NOT CONNECT to collector.currently.cloud
COULD NOT CONNECT to collector.currently.cloud
config /events 2023-10-12T06:29:09+0100
==== connected to /events ====
!!! error in /events undefined !!!
!!! error in /events undefined !!!
!!! error in /events undefined !!!
onDeviceMode(0x09) HAN
localMQTT(‘’)
config /events 2023-10-12T06:24:14+0100
==== connected to /events ====
!!! error in /events undefined !!!
COULD NOT CONNECT to collector.currently.cloud

Mvh
Mats

Vi har lyckats återskapa problemet. Fixen är inte uppenbar, anledningen oklar, så vi felsöker under dagen och återkommer.

1 Like

Då ska åtminstone första problemet vara åtgärdat. Vill du @mawi testa logga in igen (med valfritt konto) och se om registreringen av enheten går bättre?

Hälsningar
Ola på Currently

Hej,

Nu har den blivit registrerad och kan se den i appen.

Däremot får jag ingen förbrukningsdata.
Ser exporterat men inte förbrukningen?

Har en Landis Gyr E360 LTE

Porten är upplåst då jag har en Eon Elna dongel som fungerar bra.

Hej, bra.
Fram till kl 17 hade du endast export, så förbrukningen / importen får du vänta på tills kl 18…
Möjligen dyker den upp om du på Hem-fliken gör Swipe-down-to-Refresh?
Bifoga gärna screenshot om inte.

Hälsningar
Ola