Hur skapar jag en profil för en ny apparat? my.currently.one

Inledning

UI

Klart bäst är att surfa in på https://my.currently.one från datorn, eftersom den sannolikt har en större skärm och bättre mus än en touch-skärm.

Profilens attribut


Ange modellnamn, hur många faser apparaten inkopplas på (vanligtvis 1) och det namn/alias du som skapat profilen vill synas som.

Spara ändringar i profilen ofta!

När du angett profilens attribut är det läge att spara den för första gången.

States

En profil kan ha två, tre eller fyra olika states, där ett (det första) är off. Om din apparat har fler så får du i nuläget välja de viktigaste för analysen!

State name

För att passa bra med Push Notifications (som alla är på engelska i nuläget), välj ett state name på engelska som beskriver vad apparaten gör, t.ex. keep warm.

Average power (W)

Average power används endast till att räkna ut hur mycket el apparaten förbrukat medan den är i aktuellt state Wh = W * t. Oftast är den i samma storleksordning som delta för transition från off.
Ett sätt att ta reda på average power är att kolla i appens realtidsgraf:


När apparaten är avstängd är husets totala effekt 860W.

När den är påslagen är husets totala effekt 5666W.
Således är average power för detta state 5666 - 860 = 4806 (W).

Har man Home Assistant kan man titta på historiken för aktuell fas istället, så blir det mindre brus.

Minimum power (W) to remain in this state

Om husets effekt på aktuell fas understiger Minimum power vid 6 mätpunkter i rad, så flyttas apparaten till det state som har närmast mindre minimum power.

Appliance is on in state

Ska vara ikryssad för alla states utom off.
Används för att sätta binary_sensor.id_prefix till ON eller OFF.

Expected duration in state (seconds)

Om du vet hur länge apparaten brukar vara i aktuellt state (angett i sekunder) ökar det chansen till matchning av transition till nästa state.

Max duration in state (seconds) before timeout

Om apparaten bara kan vara en viss tid i aktuellt state (angett i sekunder), så tvingas den till närmast lägre (effekt) state när tiden har gått. T.ex. har många kaffebryggare automatisk avstängning av varmhållning efter 30 minuter.

Push when entering state

Kryssa i om användaren ska kunna få en Push Notification när apparaten går till detta tillstånd. Se ovan.

Skapa fler states om det behövs

Om du vill modellera med mer än två states, klicka på “Add state”-knappen.
Notera att apparaten måste kunna hamna i varje state du lägger till, och måste kunna ta sig därifrån!

Lägg till transitions mellan states

För att profilen ska funka, måste du lägga till transitions mellan dina state.

Du lägger till en transition genom att klicka in en “connector” (de små cirklarna på state-sidorna), först från-state och sen to-state.
Ange effektförändringen som matchar transitionen, justera to-state, samt välj om den sker på aktiv eller reaktiv effekt (aktiv är vanligast).

Innan du är klar

Profilen får inte ha states som

  • man inte kan komma till
  • man inte kan komma ifrån

Profilen ovan är inte färdig, eftersom man inte kan komma ifrån active-statet. Lägg till en transition!

Exempel på komplett profil

1 Like

Det går ju bara att ange 1 fas eller 3 faser inte 2 faser !!
De flesta vanliga elradiatorer använder ju 2 faser
Verkar inte fungera om jag angett 3 faser, prövade att ändra till en fas men det verkar inte fungera heller kom då att jag inte kan hitta nått sätt att ta bort apparaten när den nu inte fungerar, finns ju bara knapp för lägg till apparat !!

Hej,
för närvarande går det bara att välja en eller tre faser, det blir så komplext med två faser så det får vänta tills vi har en bra plan.
Tills dess, välj 1 fas om apparaten är enfas, annars välj 3 faser. Det ska gå även om apparaten är tvåfas, om än inte optimalt.

Ta bort apparat i appen är en funktion som kommer i nästa version, i väntan på den kan du ta bort dina apparater på https://my.currently.one under topp-fliken “My Appliances”

Uppdatering: Mobile App version 1.12.1 (delete appliance)

Hälsningar
Ola på Currently

Hej!

Bra med en guide, gränssnittet är enkelt nog att förstå. Dock skulle jag personligen behöva (och kanske många med mig) en mer grundläggande How-To som svarar på frågor som

  • Hur identifierar jag vilken Fas min apparat är på?
  • Hur tar jag reda på vilka gränsvärden jag ska ange för olika states?

I dagsläget känns det som man behöver vara el-expert eller iaf erfaren hobbyist för att ha glädje av detta.
Gillar appen skarpt och funktionerna känns lovande, gränssnittet är också i grunden bra, men just nu är alltihop inte så användarvänligt.

Vad betyder förresten röda eller gröna p (poäng?) appen? Saknar grundläggande information :).

Jag kunde inte heller ta bort apparater alls, inte ens i webgränssnittet.

Mvh
CurrentlyNoob (future expert?)

Sen i fredags finns Mobile App version 1.12.1 (delete appliance) tillgänglig i AppStore/Play, vilken har stöd för att ta bort apparater.

1 Like

Gamification: Savings score vid timpriser (1.8.0) försöker förklara röda eller gröna poäng :slight_smile:

1 Like

Det finns väl tre sätt som jag kan komma på:

  1. I appen när man lägger till ny apparat och valt kategori, märke och modell:

    Stapel-ikonerna till höger visar hur många gånger apparaten har slagit till i ditt hem på respektive fas. I exemplet ovan är det mest troligt att den finns på L2.
  2. Titta på histogrammet för en transition i apparatens profil. Om du t.ex. väljer Histogram for L2 ser du att på den fasen har det matchat massvis med tillslag där effekten ökat med 83 VAr (Watt om tillslaget varit för aktiv effekt).

    På andra faser är det inte alls tydligt att där skulle finnas en apparat av valt slag:
  3. I appens realtidsgraf, när du slår av och på apparaten. Då ska/kan det synas vilken fas som ändrar strömstyrkan på ett matchande vis.

Har försökt skapa en profil för min 1 fas elbilsladdkabel (profilen heter mennekes) men får det inte att fungera alls, laddningen pågår normalt från korta perioder som 20 minuter upp till 15/20h. Jag har lagt in transition på 2134w som jag testat mig fram till via detaljerna i home assistant. Jag har laddaren på fas 2 men har en likadan på fas 3 oxå.

Hej Markus,
profilen ser helt riktig ut, givet att effekten är 2134W eller däromkring.
Hur ser det ut i appen när du lägger till den som en apparat i ditt hem? Visar den några matchande tillslag för fas L1, L2 eller L3?
Jag gjorde en liknande för enfas-laddaren till en BYD som är på 2232W, vilken fungerade utmärkt.

H / Ola

Tack för utförligt svar på första frågan. Hade du någon input på den andra (“*Hur tar jag reda på vilka gränsvärden jag ska ange för olika states?”)?

Se ovan i denna topic, som fick sig en uppdatering:
Average power

Jag får tyvärr inte gränssnittet att fungera riktigt. Har försökt få till en profil för TVn, mest som ett test. Har hittat rätt fas och förbrukning, även prövat lite olika närliggande värden, men den blir aldrig identifierad i appen. Dessutom går det inte att ta bort ett tillagt state (det dyker upp på nytt hela tiden), och det står alltid “save incomplete profile”, trots att alla värden är ifyllda och alla states går att röra sig emellan…

Hej.

  1. Har du gjort en profil jag kan testa? Annars ange:
  2. Starteffekten=? Startströmmen kan skilja sig ifrån
  3. Medelförbrukningen=?
  4. Vilken fas använder TV:n=?
  5. TV:ns typbeteckning=?

Mvh Sören

Denna bugg ska vara fixad nu

1 Like

Denna bugg ska också vara fixad nu

1 Like

Några gränssnittsbuggar och feedback från att ha provat det här kort:

  1. När jag skapat en apparat i my.currently.one så finns den inte valbar i appen, är det en viss tid tills den dyker upp elelr måste jag göra något?
  2. Om du inte sparat en apparat och försker skapa en transition så försvinner hela gränssnittet visar en tom grå yta. Allt försvinner och man behöver börja om.
  3. vilket syfte har att markera en appart i listan med profiles? Den blir orange, men inget annat händer?
  4. Det går inte att dra i scrollbaren för apparater när du valt kategori, funkar enbart att använda scrollhjulet.
  5. Det är lite ointuitivt att skapa nya apparater eftersom du behöver välja “Generic” och scrolla längst ned i listan för att kunna skapa en ny om märket inte redan finns. JAg misstänker också att, om det här systemet blir populärt, det kommer bli en extrent lång lista med test-enheter under “Generic”-märket. Föreslår en “create new”-knapp i huvudmenyn i stället.
  6. Att hitta gränsvärden för att lägga in känns lite omständigt. “om du har home assistant så är det lättare” känns inte som en seriös lösning. Ett förslag är att kunna visa mätpunkter i appen i en tabell i stället för enbart grafen som är lite svår att peka exakt i för att se det exakta värdet.
  7. Möjlighet att ha privata apparater under utveckling/testning, alternativt en lista att hitta de enheter jag skapat själv, nu behöver jag gräva fram den i listan bland andras testapparater/egna specialapparater - ex. “1000W created by johan” - det kommer bli många sådana prylar som skräpar ner systemet är jag rädd.
  8. Maxlängden på fälten för namn, modell (och ID) är lite snålt tilltagna, I alla fall namn och modell.

Edit: Ang punkt 1 tror jag att jag lyckats klura ut hur jag väljer i gränssnittet i appen. Det behöver ändras enligt mig, väldigt ointuitivt. Om jag klickar namnet på en kategori kommer jag till en vy som visar enheter (tillverkare), klickar jag högerpilen (>) visas underkategorier. Gränssnittet behöver bli mer användarvänligt och tydligt vad som visas och var du är och vad du behöver göra för att ta dig vidare.

Jag frågar mig också:

  1. Finns det inte fler Märken än ASKO - CTC.
  2. Går det inte att kopiera någon av profilerna från Modelllistan för att redigera själv eller måste man skapa en helt ny profil från skratch och spara enligt “Eriktack” nr 1.

Hej!

Såg du mitt meddelande? Skickade all info där.

Men jag blir inte klok på detta, har gjort en massa olika varianter men ingen modell har öht registrerat någon apparat som påslagen.

Har provat för TVn, kaffekokaren och luft-vattenpumpen (se Mitsubishi/Ecodan modellen).

Har spårat med smartplugg.

Analyserat i Home Assistent.

Granskat i appen.

Vad gör jag för fel?

När testade ni senast från användarsidan - kan någon bugg smugit sig in?

//Uppgiven

Jag har också problem med att få apparaterna att fungera. Har gjort tre olika utifrån förbrukningsdata i Home Assistant men ingen fungerar.
Jag verkar få träff på övergångsvilkoren i histogram-grafen men inga registreringar i appen.

Lysande feedback! Det mesta är åtgärdat nu:

  1. profilen måste vara giltig / komplett för att den ska synas i appen. Valideringen sker omedelbart.
  2. Fixat. Anledningen till att inte spara ny profil från början är att det är många som ångrar sig på direkten, vilket skulle resultera i mycket skräp i databasen. Nu sparar den (om inte förr) när man skapar en transition.
  3. När man markerat en profil kan man lägga till en sån apparat i sitt hem. Jag ändrade ikon och subtitle på vald profil för att iallafall vara lite tydligare :slight_smile:
  4. noterat.
  5. Om man väljer “Add new Model” utan att ha ett Brand valt, då får man själv skriva in Brand i den nya profilen. Inte intuitivt alls, håller med. Därför lade jag till “Add new Brand and Model” nederst i Brands-listan.
  6. Vi kommer att göra om skapandet av nya apparater / profiler från grunden, så vi avvaktar lite med ändringar i appen tills dess.
  7. Bra förslag! Ändrat så att om “Creator display name” lämnas tomt, då är profilen privat.
    Den måste fortfarande vara giltig 1) för att synas i appen…
  8. Currently One-enheten har begränsat med minne - fältlängder måste balanseras med antal apparater…

Din edit ang. navigering i kategori-trädet är helt giltig. Kanske kommer 6) innebära att vi inte visar kategorier och det filtret ö.h.t.