Hur visar man fasströmmar?

Jag har sett bilder här på forumet där realtidsgrafen även visar fasströmmarna.
Andra bilder visar diagrammet som jag ser det i min app, d.v.s utan ström-data.
Vad skall man göra för att visa fasströmmarna?

Jag har verifierat via telnet att fasströmmarna kommer ut ur elmätaren, och verkar rimliga (men obalanserade, därav mitt intresse!).
App version 1.13.0, iPhone (samma version och utseende på iPad).
Currently FW 2.3.1.
Gul blixt i realtidsgrafen, tre alternativ för period visas: 60min, 15min, 5min, och alla fungerar.

/Fredrik

Jag hade individuella faser igår morse när jag var hemma på wifi. Nu är jag för tillfället inte hemma, och då ser jag enbart total förbrukning.

Kan det var skillnad på om du är ansluten lokalt eller remote?

Jag ser ingen skillnad om jag är på lokalt wifi eller om jag är remote och går via mobildata.
Har för säkerhets skull provat att stänga av mobildata hemma, men det gör ingen skillnad.

Spännande, det gjordes en uppdatering av Android-appen igår enligt play store. Kanske den av någon anledning (bug?) tog bort möjligheten att se individuella faser?

Har uppdaterat till App version 1.14.0, iPhone - Ingen skillnad!

Jag kan i alla fall verifiera att jag inte heller ser individuella faser i appen (längre). Såg dem igår morse.

Och tråden nedan dök upp i relaterade trådar på forumet nu :slight_smile:
Om du inte är på samma nätverk som enheten så ser du alltså inte individuella faser utan enbart senaste timmens förbrukning.

Man lär sig något nytt varje dag…

Men jag är på samma nätverk, ser den gula blixten och ser realtidsdata (effekt),
och jag har swajpat - men ser inte grafen med fasströmmar!?!?
Något mer måste till, eller?

Jo du verkar ha något ytterligare problem tyvärr

Har du tryckt på översta vita kortet så att det expanderar och visar realtidsdatan i två tidsseriediagram?
Jag ser att du skrev ovan att du ser alternativen för 60, 15 och 5min, så svaret är säkert “ja, fast endast ett tidsseriediagram visas, nämligen det med trefaseffekten”, men vill ändå dubbelkolla.

Helt rätt :slight_smile:
Endast ett diagram visas!

Vad föreslår du @ola_stopgap?
Finns det något mer jag kan göra,
eller är det en bugg som jag inte kan komma runt?

/Fredrik

Hej Fredrik,
när du är på hemmanätverket, när blixten är gul och du tittar på det enda tidsseriediagrammet, uppdateras det i realtid av sig själv?
Eller måste du göra Swipe-down-to-refresh för att få senaste?

Jag upplever sidan som statisk.
Effekt (numerisk + stapel), graf och tidsstämpel på x-axel uppdateras bara när jag
gör Swipe-down-to-refresh.
Hur ofta borde den uppdateras? Var 10 sekund? en gång i minuten?

/Fredrik

Hej,
eftersom du har en LGF5E360 elmätare bör den uppdatera automatiskt var 10 sekund.

Jag noterar att enheten skickar data från remoteIP 83.N.N.39, samma som appen requestar från.
Är appen och enheten verkligen på samma subnät? Jag ser att du skrivit det ovan, men vill ändå dubbelkolla. Enheten rapporterar “localIP”:“192.168.50.91” när den bootar.

Känns som vi närmar oss orsaken till ditt problem!
Ola

Hej!
Min telefon och platta har lokala IP 192.168.50.216 resp 192.168.50.53, och båda säger samma externa IP ( 83.N.N.39).
Från min telefon kan jag se öppna portar för Telnet och HTTP på 192.168.50.91,
och den svarar på Ping.

Ser du en orsak jag inte kan se?

/Fredrik

Nej, jag ser inte orsaken ännu :slight_smile:

Om du på telefonen surfar in på enhetens webbinterface http://192.168.50.91 , uppdateras värdena i rutan Device state automatiskt var 10 sekund?
Om inte, hur ser det ut när du surfar in från en dator (eller platta)?

Device state uppdateras var 10:sek på alla enheter jag har provat med!

1 Like

I din iPhones Settings, hur ser Currently-appen ut där?

Det är i synnerhet “Local Network” som borde påverka här…

Jag har bara de fyra nedersta, saknar alltså Local Network och Camera på både iPhone och iPad!
Efterfrågas de inte av appen?
Jag kör IOS 16.5 på båda.