Installation Currently One

Kan inte direkt påstå att jag är nöjd med produkten, ingen som helst instruktion angående installation.
Får inte igång grejerna helt enkelt.
Har försökt kopplat upp mätaren mot 2,4 Wifi. Hittar den men får meddelandet att mätaren ej känner av data från min HAN.

Min HAN-Port är aktiverad.
Min mätare är: Aidon 6442S

Har varit i kontakt med min nätägare ang eventuellt behov att uppdatera programvaran för min mätare för att eliminera den eventuella felkällan med svar att min mätare är uppdaterad.

Någon som vet/kan hjälpa mig eller är det bortkastade slantar helt enkelt.

Hej,
Supported meters har vi följande tips från användare med Aidon:

Till Aidon 6534 med modul 6442SE (RJ12) finns sen 2022Q1 uppdaterad firmware så att den blir kompatibel med gällande version av branschrekommendationen för kundport.
Ändringarna gör att man får ASCII direkt och slipper HDLC-frames som inte följer den moderna specen.
Elnätsägaren kan trycka ut denna uppdatering via Aidons management-system “Gateware”, antingen till alla mätare eller efter behov/förfrågan. Kontakta din nätägare.
Det är inte säkert att nätägaren är medveten om att deras mätare inte följer nu gällande branschrekommendationer (BR).

Därefter kan du kontrollera settingen “Disable internal pullup” på enhetens webbinterface. Den bör inte vara ikryssad för Aidon. Varje gång man väljer “Försök igen” i steget du skärmdumpat så togglar appen inställningen för internal pullup.

Det är flera användare som får det att funka på Aidon, så det bör inte vara bortkastade slantar för dig heller.

mvh Andrea

1 Like

Hej,
Jag har kontaktat min nätägare och enligt dem är min mätare uppdaterad.
Rutan du nämner är inte heller i bockad.

Jag kommer att skicka tillbaka er produkt.
Sen kan jag tycka att det bör framgå tydligt att ni inte tillhandahåller någon medföljande installationsmanual.
Förväntningarna är uppenbarligen från er sida att den genomsnittliga konsumenten är IT-tekniker.