Jag kan inte konfigurera mitt elpris

För att kunna sätta MQTT-uppgifter måste appen ha direktkontakt med enheten. Detta syns genom att

  1. blixten på Hem-fliken är gul, inte grå
  2. pricken på hemmet/enheten i Settings-fliken är grön, inte röd
    och kräver att du vid tillfället är med mobilen på samma WiFi-nätverk som enheten.

Ändringar sparas när man “backar” ut ur settings-menyerna. När ändringarna sparats i enheten kommer den dessutom att starta om, för att nya värden ska gälla.

  • MQTT-inställningarna sker bara i enheten, dvs de syns inte på servern.
  • Elpris-inställningarna sker bara på servern. Har man inget satt får du default timpriser för SE4.

Om du ändå inte lyckas spara ditt elpris, kontakta supporten här så trycker vi in det från vårt håll.

Hur gör man om man vill få med elpriset på Hemma-sidan i appen. Jag har ställt in Elpris hos - prisområde SE3. Behöver jag göra något mer?

Går det att skriva ut graferna från appen?

1 Like

Det ska räcka med att välja elprisområde.
Nej, det finns inte nån funktion för att skriva ut graferna i nuvarande version. Du får hålla tillgodo med att göra en screenshot och sen skriva ut den bilden…

Tack Ola. Det verkar inte räcka. Jag får inte upp några priser, kan det bero på att mätaren (Sagemcom 310.2) skriver bara 1/40 del av den använda effekten?
/Claes

Nej, elmätaren är inte inblandad för att visa elpriserna, endast kostnader…

Jag satte ditt elpris till Default (timpris), SE3, SEK på servern, så nu borde det synas. Du får starta om appen (eller logga ut och in igen) för att den ska läsa in nya elpris-värden.

H / Ola

1 Like

Kan man ordna så man får in timpriset från Vattenfall?

Om de har ett API så borde det gå att ordna. Vet du om så är fallet?

1 Like

Sorry, vad är api? Hur tar jag reda på det?

De tycks bara erbjuda sina laddstolpar i sitt API,

Deras timpriser skuggar bara Nordpool, så om du väljer “Default” som “Elpris hos” så får du samma siffror.

1 Like

Alright! Tackar då kör jag på det!
När man går in på appen under statistik ( dygn) finns fyra ikoner högt upp i skärmen, vad betyder den som är näst längst till höger?

Det är ikonen för ett kreditkort och representerar kostnad. Du ser din förbrukning*timpris = kostnad i SEK

1 Like

På Hemma-sidan i appen, efter kW är det gröna, gula och röda streck. Betyder de något särskilt eller är det bara prydnad?

Claes

Hej Claes.

Ja så kan man också se det. :rainbow:
Tanken är nog att normalanvändaren skall få ett hum om nivån.
I ditt fall, som förbrukar och mäter högre effekter så blir färgerna missvisande.
Där skulle det behövas några användarvariabler t.ex. showYellow=8000; showRed=15000;
Vi får se om något händer på det området.

Mvh.
Sören

1 Like

Hej. Kan inte ändra elpriset. Ändras för morgondagen men ligger ändå inte kvar efter omstartad app eller omstartad device.
Har 225 öre nu o vill ha 238 inlagt.
Device id 68c91e79cf58
Kan ni lägga in det?

1 Like

Fortfarande går det inte att uppdatera elpriset via appen.
Kan ni lägga in 2.63 per kW för 68c91e79cf58. ?

Hej,
vi har ändrat till 2.63 på ditt hem.
Det ser ut som om du kör app 1.12.0(202). Vill du testa uppgradera till senaste 1.17.0 (227) och se om du där kan ändra ditt pris?

mvh Andrea

Tackar.
Jag testar att uppgradera o ändrar nåt öre.

Funkade fint i appen nu med att ändra elpriset. Tackar

1 Like

Hi,

I would like to continue this thread by asking for help, as I’m having the same problem…

I’m using app version 1.17.0 (227) and can’t change the default price setting from SE4 to SE3. How can this be done?

Shouldn’t the electricity price be automatically set based on the chosen region in the app, without manually entering the ‘VAT factor’ and ‘Extras’? At least for variable pricing, the app should pull data from Nordpool, which I assume is already present in the electricity meters. Please correct me if I’m mistaken.

The app’s user interface should allow choosing between variable or fixed price providers, one at the time. Currently, both options default to SE4 with missing information, yet the graphs still display prices. Where are these prices coming from? Can the app’s price section U.I. be improved for clarity?

In an ideal situation, the pricing data should be extracted from the meter matching the contract the user has with the electricity provider, so the user would not need to manually fill in the missing fields in the app.

Best,

This should be changed now from our end.
If you try killing the app and then restarting it, that could help when it tries to save your new value. It should not be required, but there are some bugs in the apps.

Andrea