Problem med HomeWizard's P1 splitter

Jag har Vattenfalls S34U18 mätare som jag haft min Currently One uppkopplad mot utan några problem.

Iom att jag installerade en Amina S biladdare med lastbalansering, som också behöver komma åt HAN-porten, köpte jag en P1 splitter från HomeWizard.

Första exemplaret som jag fick var defekt men andra exemplaret ser ut att fungera om man ser på dioderna som blinkar iom pulserna från elmätaren och till de anslutna enheterna, Currently One och LB.
Dock så får jag med denna uppsättning en massa CRC fel:

CRC calc !0B78 != !F480
, r=747 (A747), w=748 (A748)

CRC calc !8B63 != !ECAB
, r=44A (A44A), w=44B (A44B)

CRC calc !2950 != !00B3
, r=14D (A14D), w=14E (A14E)

Efter att ha slagit på CRC Disabled i webgui:t till Currently One, så verkar datat kunna läsas och jag skickar data vidare till en MQTT server som min openHAB installation lyssnar på.

Dock beter sig min Amina S LB konstigt, den pulsar ut ström på L3, jag har en hybrid som enbart supportar enfasladdning, och slår av med infon:
Pausad av systemet, antingen har laddningen pausats pga en schemalagd-styrning, eller så finns det f.y. inte utrymme för att ladda. Jag har utrymme på L3 som den borde inte pulsa utan ge jämn effekt tycker jag.

Undrar om splittern även orsakar problem för Amina S LB?

Varför blev jag tvungen att slå av CRC check på Currently One för att få den att fungera efter det att jag kopplade in splittern? Jag behöver inte ha den disabled om jag kopplar Currently One direkt till min HAN port på elmätaren.

Om jag skulle köpa Currently One splittern, skulle det då fungera bättre? Jag missade att ni sålde en när jag köpte den från HomeWizard.

Mvh

/Janne

Något för @SorenK att titta på? :slight_smile:

mvh Andrea

Hej.

Har ej fått nöjet att testat splittern från HomeWizard.
Men den nedan vet jag mer om…

Splittern AV-5075-C som currently.one idag säljer är testad ihop med deras Currently One.

Insignalen från elmätaren “P1” kopieras till var sin “open collector” utgång “P2” respektive “P3”.
Notera att portarna P1, P2, P3 samt USB har gemensam jord. Dvs. de inte är galvaniskt åtskilda.

Med standardinställda länkar så är data ut “transparent”. Det vill säga att in => ut. Från DC och “upp en bit”.

P1’s dataflöde styrs med länkval:
[Alltid på “ON”, Från “USB”, Från “P2”, Från “P3”, Från både “P2+P3)”].

På USB porten kan man hämta data förutsatt att man valt önskad baudrate. (115200-8-1-N)
Vill man så kan man även skicka ut data från USB → P2 & P3. (Nb. Kan krocka med data från P1)

Med länken “Data via USB” kommer dataflödet från P1 ätas upp av en “man in the middle”. (Din USB)
Länken behövs också om man inte har någon elmätare ansluten och bara vill mata ut egen testdata.

Länken “LEDs” tar du ut om de besvärar dig eller stör Currently One’s blinkdetektor…

Spänningsmattning ut till “P2” respektive “P3” väljs med var sin länk (“P1” eller “USB”)
Har du tillgång till USB så välj det. Vissa elmätare har dålig eller t.o.m. helt saknar spänningsutgång.
-Och i undantagsfall: För de som har oturen att ha en elmätare som själv kräver spänningsmatning så har någon löst det genom att i P2’s matning sätta i två länkar dvs. både i "P1"och i “USB”. Testa på egen risk.

Mvh.
Sören