Supported meters

Enheten övergår till ej ansluten trots bra wifi signal, enheten blinkar grönt!

Hej,
Beställde en currently för att vi precis fått nya Landis+Gyr e360 mätare på lantstället.
Nätägaren är E-ON.
Men hittar inte Han-porten?
Finns ingen lucka på framsidan som det står att det ska finnas på vissa och under ser det ut så här.
Har inte vågat pilla för mycket, vet inte om det är en plombering?

Nog är det HAN-porten som syns på första bilden! Jag minns inte om min E360 kom med ett skyddslock eller om det bara var att trycka i kabeln.

Hej! Jag hade samma bekymmer. HAN porten är bakom den lilla gråa luckan. Den sitter rätt hårt (jag ringde EON och frågade), så ta en skruvmejsel eller liknande, sätt den i skåran och tryck mot väggen (inte uppåt). När den väl är öppen så ser du HAN porten.

1 Like

Tack!
Det funkade ju utmärkt :⁠-⁠).

Men min currently lyser inte blått när jag kopplade in den,
Betyder det att HAN porten inte är aktiverad?

Aktiverade HAN porten via E-ONs app men får fortfarande ingen ström till Currently dosan.
Måste man ha separat strömförsörjning?
Trodde det var allt via HAN som var själva grejen :slightly_smiling_face:

För en så ny E360, kolla Enheten startar inte utan USB-ström

Fungerar Garo GNM3D med Currently One? https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://img.bygghemma.se/pfiles/Bruksanvisning__8ef41130-7412-4bd3-9bc3-b0c10ae382fb.pdf&ved=2ahUKEwjkr4Hw-vn_AhXdVPEDHRNODmMQFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw07P8RDkCqQSANuzhajF4eA

Hej,
Garo GNM3D saknar HAN-port, men ska fungera bra med Currently One via dess LED-puls (som är märkt 1000 imps/kWh).

Igår kl 11.14 fick jag bekräftelse att HAN porten skulle aktiveras det kunde ta upp till 24 timmar. Min mätare heter Adion 6534 porten har beteckningen 6484 SE Jag undrar om den är kompatibel? För den får fortfarande ingen data från HAN porten. Jag får kolla om de har aktiverat porten annars.

Just 6484SE-modulen har vi inga som har testat, men eftersom den antagligen är en efterföljare till 6442SE kan man ju tycka att det ska fungera. Själva elmätaren Aidon 6534 har vi fått lyckat resultat ifrån.
Om du kollar med elnätsägaren (vilken har du?) så kolla inte bara ATT den är aktiverad, utan även HUR (om det finns varianter).

Vi har en nyinstallerade Sagecom T310.2 (Ellevio). Fungerar den med Currently one?

Tack för svaret och hjälpen har inte kollat på vilket sätt den är aktiverad.
Mit elnätsbolag heter Söderhamn Nära

Hej,
vi har många kunder som kör Currently One på Ellevio/Sagemcom T211, och vad jag kan se på databladet så ska T310 också fungera.

Kontrollera gärna att mätaren har en 6-pinnars RJ12-kontakt, helst märkt med “P1” någonstans :slight_smile:

  • Landis+Gyr E360 LTE
    Har försökt att koppla in mig mot LTE varianten, får inte ut någon data. Har någon annan lyckats med denna mätare?

Hej Micael,
vi har massvis med användare (inklusive undertecknad) som har E360 LTE och får ur data ur dess HAN-port. Du har väl aktiverat HAN-porten hos din elnätsägare?
Hur man aktiverar HAN-porten hos olika elnätsägare

Har en Aidon 6550 med märkningen Aidon 6442SE RF500 vid HAN-porten som är av RJ12-typ.

Nätägaren bekräftar att porten är aktiv, de har varit ute och sett att det kommer ut data men jag får inte in någon data via CurrentlyOne.

Någon som har info eller en idé om vad jag ska testa?

Börja med att kolla på Hur kontrollerar man vad elmätaren skriver på HAN-porten?

Hmm, problemet tycks vara att enheten inte registrerar sig på mitt nätverk som är 2.4 GHz. Kan inte hitta enheten vare sig via Discovery (Mac) eller via IP-Sniffer. Uppgraderade till version 1.9.11 men ingen skillnad. Jag har testat att sätta SSID både via appen samt via webbgränssnittet när jag ansluter till 192.168.0.1.

Appen ansluter och försöker läsa HAN-porten men sen händer inget mer, troligtvis för att den inte stannar kvar på nätverket…?

Någon idé var jag ska börja felsöka?

[off topic, men vi kör:]

Om du startar om enheten, lyser den blått eller blinkar den till gult?
Blått betyder att den inte konfigurerat WiFi.

Om du I webbgränssnittet trycker på “Scan”, dyker ditt 2.4GHz SSID upp i listan då, så att du kan klicka på det och ange Passkey?
Om ditt SSID inte dyker upp i listan, så är det sannolikt för svag signal (RSSI), dvs sämre än ca -88dB.

När man trycker på “Save” så försöker den koppla upp sig mot angivet WiFi, och bara om den lyckas så sparas konfigurationen varpå enheten startar om.
Misslyckas den så händer i princip ingenting, utan den fortsätter svara på http://192.168.0.1