Lägga till enhet på en Sagecom T310.2 (Ellevio)

En eftermiddag med misslyckade försök att lägga till en enhet: Nu ger jag upp Det längsta jag komt var att den kontrollerade om HAN porten vara aktiv. Appen frågade om HAN porten var öppnad - den var den. Men den hittade inga uppgifter.
Jag har raderat kontot, ominstallerat appen och bytt router, allt utan framgång.
När jag nu försökt lägga till en enhet kommer meddelandet “Kunde inte hitta enhet på ditt nätverk”.
Behöver hjälp att komma vidare

Hej,
enheten är fortfarande kopplad till ditt konto du har med “Sign in with Google”.
Så prova i första hand att vara inloggad på det kontot när du lägger till din enhet igen.

Tack Ola, nu ska jag nog kunna ordna inkopplingen.
/Claes

Hej
Nej det gick inte och nu har jag ingen kontakt med enheten längre. När jag ansluter den blir det inget blått ljus utan en kort gul blixt. Jag kan heller inte se enheten i Airport.
Är den konfigurerad och jag har fel inloggningsuppgift?
/Claes

Hej,
enheten har WiFi konfigurerat och skickar data till det konto du har för Sign in with Google. Det kontot loggade du in på i appen senaste gången 26 september.

Du har även ett konto med Sign in with Facebook, vilket du senast loggat in på idag kl 15:03. Så logga ut ur appen (Settings → Profile → Sign out) och gör sedan Sign in with Google.

Hurra! Där fanns allt. Tack för hjälpen (igen).
Claes

Hej Ola! Två frågor

  1. Sagecom 310. 2 mäter el med hjälp av transformator. För att få fram korrekta värden måste man ta hänsyn till trafokonstanten. Den är på vår mätare 40.
    FRÅGA: Finns det möjlighet att lägga in den konstanten så appen visar faktiska värden på ström och spänning?
    2.Appens sida “Hemma - wifi” fråga efter SSID. Det står inget där och går heller inte att skriva in något - jag försöker uppdatera hårdvaran.

Hej,

  1. Innan vi inför en sån faktor i enheten (inte i appen) måste jag be dig att fånga ett komplett telegram från din elmätare.
    Hur kontrollerar man vad elmätaren skriver på HAN-porten?
    Då kommer vi kunna se vilka värden det är som ska multipliceras.
  2. Det är enhetens anslutning som visas i settings i appen. Den kan endast visas när din app har en direktkoppling till enheten, dvs när de är på samma lokala nätverk. Oftast innebär det att mobil och enhet är på samma WiFi, även om du kan ha en (mesh-) accesspunkt med annat SSID som ändå ingår i samma lokala nätverk.

Detta är ett alldeles färskt telegram

Snyggt,
vilka av OBIS-koderna ovan anser du ska multipliceras med faktorn för att få korrekt värde?
Är det endast strömstyrkorna, eller hade du betydligt mer än 201 W aktiv trefas-import vid tillfället 231004130111?

Är vi överens om att elmätaren borde ha multiplicerat med faktorn själv, innan den matar ut sina telegram, eller finns det någon bra anledning att överlåta det på HAN-klienten?

H / Ola

Nej den matar ut till displayen på mätaren utan att ha multiplicerat med faktorn, tyvärr. Och det syns på telnetutskriften också.

Claes

Hej Ola!
Det är svårt att se vad appen registrerar när ström och effekt är 40 ggr mindre än den verkliga. Det blir väldigt plåttrigt.
Tror du det finns någon möjlighet att göra något så den tar in trafokonstanten där den behövs?
Nöjd med appen detta forum så jag fortsätter gärna och helst med en fungerande mätare.
Hoppas på det bästa
Claes

Hej Claes,
om alla värden är 40x mindre än de verkliga, så borde appen skala om diagrammen så att man ändå ser skillnader. Bifoga gärna ett screenshot där det plottriga syns!
“Power Bar” på Hem-fliken förstår jag att den sällan ger utslag…

Elpriserna visas korrekt, medan kostnaderna också borde bli 1/40?

H / Ola

Hej Ola, nu ser det bra ut. Bifogar två screeshots från kl 19.15 idag. Vårt hus drog som mest ca 18 kW vid denna tid (enligt vår DUC) och grafen visar ca 0,46 kWh. Se bifogade bilder



Det ser ju riktigt bra ut som screenshot. då ser man alla detaljerna.
Är det något annat jag kan ta fram så hör av dig.
Vårt hus är en Brf och mätaren (3 fas 160 amp) visar vad fastigheten drar. Lägenheterna har egna elmätare.
Mvh/Claes

Hej igen. Fått svar från Ellevio. Vår mätare är Segemcom T310.2 som mäter spänningen riktigt. Bifogar bild från T310.2

PS Finns det någon lösning för Trafokonstanten inlagd i Enheten? DS

Vänligen
Claes

Hej Claes,
du får uppdatera din firmware till 2.1.4 som har stöd för Trafokonstant, och sedan konfigurera den.

Innan du uppdaterar måste du “Auto FOTA disable” för annars hoppar den bara tillbaka till nuvarande firmware. Detta gör du genom att kryssa i checkboxen i webbinterfacet.

Sedan kan du uppdatera, detaljerna är
url: https://collector.currently.cloud/firmware/one/device-2.1.4-esp32v1.bin
md5: 7a5b4f6a33af151a261a494e2e5c908d

Till sist är det dags att konfigurera:
Hur konfigurerar jag för min elmätare med transformatorkonstant?

Lycka till!
Ola på Currently

Hej!

Lyckats få in 2.1.4 men något gick fel. Jag laddade in firmware med webinterfacet. och jag ser det nya utseendet i appen. Men när jag startar om appen återgår den till den tidigare firmware versionen.

behöver jag ha med md5:… på något sätt?

Det verkar som den inte bryr sig om att jag markerat (och sparat) “Auto FOTA disabled” för den återgår till den tidigare versionen

Vänliga hälsningar
Claes

Jag ser att du senast 11:19 lyckades uppdatera till 2.1.4, och det ser ut som att du sparade inställningarna (imps/kWh alt. tc?) 11:20.
Därefter körde den på bra med 2.1.4 och rapporterade en aktiv effekt på ca 3000W - betyder det att den multiplicerat med 40?

Kl 11:46 så rullade den tillbaka till 1.9.11.3, och jag måste fråga om du tryckte på knappen “Uppdatera firmware och starta om” i appen i settings?

md5 behöver inte anges om man laddar upp bin-filen till enheten, utan bara om man gör s.k. FOTA med url.

Trafokonstanten fungerar perfekt. Vår kontinuerliga förbrukning ligger mellan 2 och 3 kW, Så den har använt 1000/40

Ja jag hittade en ny knapp “Uppdatera firmware och starta om" och provade den, för det verkade som att appen inte beräknade rätt effekt.

09.10 är 2.1.4 installerad igen. Men det borde vara högre uppmätt förbrukning, jag kan se att vår förbrukning aldrig är lägre än 2000 W på vår DUC.

/claes

Hej,
bra att konstanten verkar fungera!

Nu när du har valt “Auto FOTA disable” så ansvarar du själv för att uppdatera firmware. Knappen i appen blir aktiv när din enhet har en annan version än den publikt rekommenderade (f.n. 1.9.11.3), så den knappen får du vänta med att använda tills den publikt rekommenderade kommit ikapp 2.1.4

Jag ser att du är tillbaka på 2.1.4, så allt ser bra ut härifrån

Hälsningar
Ola